Historie
Copyright, Maserati S.p.A., Modena, Italy. All rights reserved

1914-2014 100 år med historie

Rodolfo & Carolina Maserati hadde syv sønner, den ene døde i barsel, seks av gutta overlevde barndommen.

 

Den eldste av barna, Carlo viste seg raskt å være noe tilnærmet et mekanisk geni, han fiklet med alt fra motoriserte sykler til å konstruere radial flymotorer før han også kastet inn hånklet for godt på grunn av tuberkolose i ung alder.

 

Carlo hadde vært det store forbildet for hans yngre bror, Alfieri, som også valgte å gå veien for å bli ingeniør, sammen med tre av sine andre brødre, Bindo, Ettore og Ernesto så etablerte Alfieri selskapet Maserati 1 desember i 1914 i hjembyen Bologna.

 

Først fokuserte selskapet på å skru på flymotorer og produsere tennplugger, men fant seg raskt til rette med å bygge biler. Den gjenværende broren, Mario var ikke like interessert i å skru på ting og var mer opptatt av å bli en kunstner.

 

Året er 1920, La Fontana del Nettuno, av kunstneren Giambologna fra 1565 og står på Piazza Maggiore, i Bologna, Italia. Her fant Mario Maserati sin inspirasjon og bestemte seg for at det skulle være spydgaffelen til Neptun som skulle prege Maserati's emblem i årene fremover.

 

Copyright, Maserati S.p.A., Modena, Italy. All rights reserved

Året er 1920,

La Fontana del Nettuno, av kunstneren Giambologna fra 1565 på Piazza Maggiore, i Bologna, Italia.

 

Neptun står majestetisk og skuer utover, hviler foten på en stakkars fisk og holder spydet i sin høyre hånd.

 

Her var det Mario Maserati skulle finne sin inspirasjon, han tok frem skisseblokken og kom frem til at det var spydgaffelen også kjent som tridenten til Neptun som uforandret skulle prege Maserati's emblem i de neste 100 år.

 

Tridenten ble et symbol som knytter brødrene, hjembyen og historikken til Maserati tett sammen, selv om Mario Maserati ikke var et geni av en ingeniør slik som sin avdøde storebror Carlo eller delaktig i opprettelsen av firmaet, så sørget han for at Maserati fikk en logo som er like elegant og tidsløs den dag i dag.

 

Det sier også mye om den Italienske kulturen hvor "La Familia" står først - i alle sammenhenger! Har man ressurser tilgjenglig i familen så skal de først og fremst brukes.

 

Hadde Alfieri gått til den lokale designeren og bedt han produsere en logo til bilen han var i gang med å bygge, så hadde historien om Maserati sannsynligvis vært en helt annen!

Copyright www.wikipedia.com all rights reserved
Copyright, Maserati S.p.A., Modena, Italy. All rights reserved

I 1926, ble Tipo 26, Maserati's første løpsbil konstruert.

 

Tipo26 vant Targa Florio racet som ble arrangert i fjellene på Sicilia nær Palermo i 26.

 

I 1932 skjer nok en stor familietragedie:

 

Alfieri Maserati får leverkomplikasjoner og dør.

Copyright, Maserati S.p.A., Modena, Italy. All rights reserved
Copyright, Maserati S.p.A., Modena, Italy. All rights reserved