A6
Copyright www.carstyling.ru 2014, all rights reserved

 

A6

- den første bilen for vanlig vei

Etter å ha produser løpsbiler siden 1929, så var en av Ernesto Maserati's neste ambisjon å skape en bil til bruk på veien i Italia. A6 1500 var en av de aller første Italienske etterkrigsbiler så slo de Enzo Ferrari med flere år.

 

Tidlige brosjyrer referer til “Maserati Sport A6 – 1500 cc.” og rett etter på som “Maserati A6 1500 c.c. Turismo”. Designarbeidet på bilen startet nok i 1941 med Maserati brødrene som hovedoppsynsmenn selv om gutta hadde solgt alle aksjene til Adolfo Orsi, du kan lese mer om han i "Maserati - 100 år med historie" Over skriver jeg at det var Ernesto's fortjeneste men det er nok like mange som vil påstå at det var Adolfo Orsi som hadde besluttet at Maserati ikke skulle begrense seg kun til å produsere løpsbiler og ut av denne besluttningen så ble Ernesto's A6 1500 skapt.

 

En forsøksbil ble montert og Gigi Villoresi fikk teste den, men fabrikken var for opptatt med å lage tennplugger og annet krigsmatriell til å sette A6 1500 i produksjon. Merkets første veimodell ble derfor ført ferdigstilt etter at andre verdenskrig var over, og ble først presentert publikum i mars 1947 på motorshowet i Geneve, hvor den helt klart skapte entusiasme.

 

På den mekaniske siden var A6 1500, motorisert av en rekkesekser med lang slaglengde, enkel overliggende kam og en enkel forgasser som utviklelt 65hk fra 1500cc.Hastighetene bilen oppnådde var fra 146 til 154 km\t avhengig av hvilke reduksjonsgear som ble benyttet. Fra 1949, så var en lite nummer av A6 1500 levert med tripple gassere. Den moderne rørrammen omkranset en 2.555 meter hjulavstand med springfjærer og Houdaille støtdempere på alle fire hjulene.

 

Den første prototipo'n hadde et den gang hyper moderne 2-seters coupé karosseri designet av Carrozzeria Pinin Farina Torino, som de justerte ned noen hakk før produksjonen begynte på alvor. Stylingen utviklet seg fra en toseters, "notchback" coupé med plexiglass soltak som ekstrautstyr til en 2+2 seters fastback versjon. Zagato var ansvarlig for en av modellene i serien mens Pinin Farina også lagde to cabriolet'r. Fra 1950 så ble A6 1500 gradvis erstattet av 2liters modellen av A6G 2000.

 

Copyright, www.wikipedia.com, all rights reserved
Copyright Alexander Stark 2014, all rights reserved