BITURBO

BITURBO

 

 

 

 

 

 

 

Den første BITURBO’en hadde 180 hk. og 280 NM. Dette ga et saftig fraspark i en bil som veide kun 1086 kg. Denne første varianten kom på det italienske markedet allerede i oktober 1981 og var en meget moderne bil med mye ekstrautstyr. Produsert i 9206 eks. fra 1981 til 1987.

 

BITURBO II

 

Eneste forskjellen vi kan finne her er at den hadde andre redesignede felger som var litt glattere i fasongen og ga et litt glattere inntrykk. Begge disse modellene hadde en digital klokke sentrert på dashbordet som også hadde stoppeklokkefunksjon! Denne generasjonen hadde rektangulært instrumentbord og ratt uten hverken skinn eller treverk.

© 2014 - Norsk Maserati Klubb

 

BITURBO E

 

Dette var en eksportmodell, derav betegnelsen E. Den var tiltenkt andre deler av verden enn hjemme i Italia. Denne hadde en motor med 2,5 liters slagvolum, noe som var favoriserende for andre markeder. Dette gjorde den ikke bare mer lettkjørt, men distanserte den markedsmessig fra andre biler som også hadde 2-liters motor. Den hadde en annen bakaksel med et utvekslingsforhold som reduserte turtallet noe 3,31:1 mot 3,77:1. Utseendet er likt med BITURBO S

 

iflg. pressestoff fra bl.a. Auto Motor Und Sport med ”soft Grey Mettalizato” farge fra støtfangerne og ned,. Mange av disse bilene unnlot å bære nettopp denne ”E-betegnelsen”. Så når du en sjelden gang ser en BITURBO, er det ikke så lett å vite hvilken type det er. Og dette er bare begynnelsen!

 

BITURBO E har 188 hk. og 320 NM. og 0-100 km/t var unnagjort på under 7 sekunder takket være den spreke V6-motoren med doble turboer.Produsert i 4577 enheter.

 

© 2014 - Norsk Maserati Klubb

BITURBO (2,5)

 

De fleste BITURBO’er i Norge er av denne typen. 2,5l. forgasser /188 hk. Lakkert i samme farge fra topp til tå. Ikke annet enn MASERATI og et BITURBO skilt på bagasjelokket. Disse hadde somregel brunt skinn eller grått Missoni velour interiør.

 

De aller første bilene hadde ikke MABC (Maserati Automatic Boost Control som boksen øverst i høyre hjørne i bildet over viser), men hadde vakuumklokker til waste-gate’ene drevet direkte av ladetrykket i sin helhet. De aller første bilene hadde dessuten manuell justering av seteryggen. Produksjonsantallet inngår etter det vi tror i BITURBO E tallene.

 

BITURBO S

 

Dette var en ”sportsmodell” av BITURBO’ene. Dette var den første motoren med vannkjølte turboer, også disse fra japanske IHI. Med mørkegrå lister rundt vinduene og mørke felger med polért kant.

 

Spoileren som var integrert i støtfangeren foran og tilsvarende hekkskjørt samt nedre halvdel av dørene hadde også denne gråtoningen (Soft Grey Mettalizato). Lykteinnfatningene og emblemene bak var også mørkegrå. Den har en annen tettere rist i grillen (som også er grå) og to NACA-ducts på panseret som tilfører luft for å nedkjøle de doble intercoolerne som ligger rett under panseret. Disse ductsene er vendt med spissen fremover.

 

Alle S-modeller og ES’er har todelt fargekombinasjon både utvendig og innvendig.

 

 

© 2014 - Norsk Maserati Klubb

 

MASERATI BITURBO

 

Denne oversikten vil prøve å beskrive de forskjeller og detaljer som varierer fra modell til modell.

Det er nærmest umulig å fullføre denne oppgaven fordi bilene er håndbygde og derfor er det ingen ”skrevne regler”. Ved å se annonser og gamle bilder er det utrolig hvor mye rart man kan få se. Ingen biler er identiske.

 

Alle Maserati BITURBO’er har frontmontert V6-motor i aluminium med to IHI turboer, én for hver sylinderbank, bakhjulstrekk og et utseende som tillater plass og komfortabel hverdagsbruk.

 

Denne første versjonen av hadde en 2-liters motor med luftavkjølte turboer og 14-toms hjul. Siden dette var en modell som var beregnet for å selges i store antall hadde den nettopp dette sylindervolumet fordi det i Italia er en spesiell regel som gjør at biler med over 2000 ccm. slagvolum får mye høyere avgift. Den var relativt diskre av utseende og skulle være Italias svar på BMW’s 3-serie som i samtiden var en kostbar bil i middelklassen. Bilen hadde mange forkrommede detaljer og den viste seg snart å få status som en klassiker. Den var volummodellen som gjorde det fortsatt mulig å overleve for de mer eksotiske modellene som for eksempel Kyalami og den gedigne Quattroporte III som ble tilbudt på samme tid.