Khamsin
Copyright, Sølve Grimstad 2014, all rights reserved


Khamsin

- Marcello Gandini's øyesten!


   

Maserati Khamsin. Bilen som ble konstruert for å tiltrekke seg de kundene som ikke syntes Bora var luksuriøs nok!


Designet av Marcello Gandini hos Bertone og konstruert av Giulio Alfieri , forøvrig ingen dårlig kombinasjon! Khamsin er en 2+2 slik som Merak, men i disse baksetene får du såvidt plass til urnen etter bestemor..I all praktisk betydning en 2 seters Gran Turismo oppkalt etter en Egyptisk ørkenvind noe den gjør seg fortjent til da den har en topphastighet på hele 275 km\t.


Khamsin ble produsert kun i 435 eksemplarer, utrustet med en 4930.6 cc 90 graders V8 tørrsump motor, matet med 4 doble Weber DNCF 42 forgassere og koblet til en fantastisk ZF 5 trinns dogleg gearkasse, så er dette ikke noen sinke i trafikkbildet. Khamsin er utrustet med Citroën Diravi progressiv servostyring som gjør bilen veldig behaglig å kjøre i byområder  med en turn på rattet for fullt utslag på lave hastigheter, men som ivaretar sportsbilsegenskapene og er uassistert når farten øker over 80 km\t. Khamsin er den modellen fra perioden der Maserati var eid av Citroën som inneholder flest LHM (Liquide Minerale Hydraulique) komponenter, dette gjør bilen til det den er, en helt fantastisk Gran Turismo! 

Khamsin teknisk spesifikasjon & fotoalbum

Copyright Robert Myrene 2014, all rights reserved
Copyright, www.kimm.no 2014, all rights reserved