Kyalami
Copyright, www.wikipedia.com, all rights reserved


Maserati Kyalami


  Maserati i 1975, det første året under De Tomaso's harde hånd, så hadde ikke Alejandro nådd den omsetningen han hadde planlagt for med sin Longchamp, en to-dørs Deauville - De Tomaso's svar på Maserati Quattroporte, designet av Tom Tjaarda, eller Stevens Thompson Tjaarda van Starkenburg som var hans fulle navn, hos Ghia  og motorisert av en Chevrolet 5.8 liters 351 Cleveland motor. 

 

De Tomaso var i en likviditets-squease, trengte en snarlig løsning og tryglet om Pietro Frua's hjelp til å komme frem til en design som tok utgangspunkt i en stabel med  Longchamp karrosserier som sto på lager hos De Tomaso og gjøre de til Maserati's.


Ut av denne mini-krisen kom modellen Kyalami.  Pietro Frua endret Tjaarda's designet betraktlig, Kyalami er 25 mm lavere, 50 mm lengre og 20 mm bredere.

Han myket opp fronten ved å bytte de firkandete Longchamp frontlyktene med 4 runde, i kjent Maserati 60 og 70-talls stil og byttet støtfangeren til en smalere variant. Grillen ble nettere, fikk avrundete hjørner og en "Mexico-V midt på oversiden, la til to panel linjer på panseret. Og trakk panseret helt ut til kanten av forskjermene slik at det var full adkomst til motorrommet.

 

På den andre siden av bilen var det også endel endringer slik som byttet til smalere bakfanger, baklys og på begge sider av bakruten var det smale rektangulære coupé ventilasjons griller.


Enden av visa er at Pietro klarte å gjøre et forsåvidt barskt men ikke akkurat vakkert stebarn i form av et De Tomaso Longchamp karosseri om til en naturlig etterkommer av Maserati Mexico (Vignale)


Tipo 129 som er Maseratis modell benevnelsen til Kyalami, ble lansert på Torino Motor Show i 1976.


Kyalami ble ikke oppkalt etter en vind slik som Mistral, Ghibli og Khamsin, men tok etter Sebring, Mexico og  Indy med å ta navn etter racingbaner som Maserati hadde hatt suksess på, og i dette tilfellet, Kyalami Race Track i Syd Afrika. 

I 1967 tok Pedro Rodriguez gull i the South African Grand Prix. Cooper-Maseratien han kjørte var motorisert med en Tipo 9 60° 2989 cc V-12 motor på 360hk. Denne motoren var forøvrig utviklet i 1956 myntet på 350S og Tipo250F og i 1956 og i 57-sesongen så var en 250F med denne motoren deltager i det Franske Grand Prix og senere så ledet Jean Behra, Italia Grand Prix på Monza banen før han måtte bryte på grunn av smørings problemer.


Maserati gav seg med racing i slutten av 57-sesongen  på grunn av Mille Miglia Guidizzolo tragedien og V-12'rn ble lagt på hylla. Ti år senere så ble motoren børstet støv av og med 6 Weber 38 IDM forgassere og to tennplugger pr sylinder startet opp igjen, men ble etter banetesting på Goodwood, England, byttet med Lucas inndirekte insprøytning.


Denne Tipo 9 motoren ble brukt av Cooper-Maserati F1 teamet og tok gull i Grand Prix - Mexico i 66 og som nevnt tidligere i 67 på Kyalami banen i Syd Afrika.

I løp av 1967 så ble motorkonstruksjonen tatt litt for langt med å introdusere Tipo 10/F1 en ny topp med to innsug og en eksosventil som gav 380 hester ved 9800 rpm og veide kun 171 kg, men vise seg å være  sårbar og brøt flere løp før racing teamene fikk erstattet Tipo 10 med den eldre men suksessfulle Tipo 9 motoren. 


Tilbake til bilen Kyalami, Her valgte Maserati å bruke den velrenommerte Tipo 107 motoren, en 90° V8 på 4135.8 cc som gav 265 hk ved 5000rpm, som ble benyttet på modellene Quattroporte, Mexico, Indy, Bora og i Quattroporte III.


I 1978 ble det mulig å få Kyalami med 4900 motoren som da gav 280 hk med 3 trinns automat som standard alternativt  5 trinns ZF kasse. Kyalami deler brorparten av sitt understell med Quattroporte III.


Kyalami er en beintøff og ikke minst rask 2+2 seters nydelig Gran Turismo som det (ennå) går å få tak i for en rimelig penge, den er produsert i et lite antall, kun 200.   

Kyalami teknisk spesifikasjon & fotoalbum

Copyright, www.wikipedia.com, all rights reserved

De Tomaso Longchamp under:

Copyright Wikipedia.com, all rights reserved
Copyright, www.wikipedia.com, all rights reserved