Mexico
Copyright, wikipedia, all rights reserved

 

Mexico

- luksuriøs, funksjonell og sporty med god plass for fire!

 

Se for deg Vignale standen på Salone di Torino i 1965 hvor det står en striglet 2-dørs 4seters prototype designet av Giovanni Michelotti basert på en Maserati rør-ramme med en 4900cc V8 motor.

 

Vignale's Maserati Mexico karosserti var først brukt på et 5000GT chassis som en Mexikansk VIP hadde fraktet til Italia for reparasjon etter en krasj. Etter dette ble modellen kjent som Mexico. Ved en tilfeldighet, så vant Cooper-Maserati teamet i Mexiko Grand Prix året etter.

 

Responsen Maserati fikk av denne prototypen var så massiv at de bestemte seg for å starte opp liten produksjon, Tipo 122 var født og ble presentert året etter i Paris! Bilen ble først levert med 4.2 siden med 4.7 liters V8 fremfor 4.9 litern som sto på 5000GT\Mexico prototypen.

 

Mexico forandret veldig lite på seg i sitt livsløp og var den første Maserati modellen som ble levert standard med ventilerte skivebremser på alle fire hjulene.

 

Copyright, wikipedia, all rights reserved
Copyright, wikipedia, all rights reserved