Mistral
Copyright Alexander Stark 2014, all rights reserved

 

Mistral

- Nordavinden i Syd-Frankrike!

 

Med 3500GT på vei ut av produksjon så ble Pietro Frua spurt om å tegne en verdig arvtager. Designeren traff nåløyet og de fleste kjennere vil si at Mistral er blandt Pietro Frua's absolutt vakreste verker, en ren kunst for øyet!

 

Tipo 109 ble først navngitt Berlina Due Posti i forkant av før-premieren på Salone Internazionale dell'Automobile di Torino i november 1963. Den franske Maserati Importøren, Oberst John Simone, foreslo at "Due Posti" burde døpes om til den franske nordavinden - Mistral og Maserati gikk med på endringen.

Den 6 sylindrede rekkemotoren som ble benyttet på Mistral var opprinnelig den som ble benyttet i Tipo 350S løpsbilen, og stammet fra Juan Manuel Fangios Tipo 250F Formel 1 bilen som han vant verdensmester tittelen i 1957 med, den ble levert i 3700cc, 4000cc og noen tidlige Mistraler og Mistral Spydere ble levert med 3500cc motoren.

 

I 1964 så hadde kundene mange deilige valg, Maserati utsalgene kunne tilby: Mistral, Quattroporte I , Sebring, 3500 GT og 3500 GT Spyder.

 

Produksjonen av Mistral startet for fullt i 1964 og varte frem til 1970. Bortsett fra å gi kundene mulighet til å bestille større motorer etter hvert, så var det transisjonen fra senterbolt til flere hjulmuttere og fra 16" felger til 15" som var de store forandringene på Mistral i løp av et 7 års produksjonsliv .

 

Mistral's moderne design hjalp til å gjøre den til en umiddelbar suksess og var innovativ ved å ha grillen montert under støtfangeren, som gjorde det mulig å tegne panseret lavere, den høye hekken hadde en luke som gikk langt opp på taket, noe som lettet lasting og lossing av bagasje og hjalp til med utsikten bakover, store vinduer rundt hele bilen gav flott panoramisk utsikt og ikke minst, gjorde kabinen til å oppleves meget luftig.

 

Mistral Spyder var tegnet av Giovanni Michelotti hos Carrozzeria Vignale og karosseriene ble bygget av Maggiora i Torino, og ferdigstilt hos Officine Padane i Modena.

 

De fleste av Mistralene var konstruert i aluminium men ble erstattet med stålkarosserier i fra 1967 hvor bare panseret og dørene var i aluminium. Chassis var konstruert i firkantrør som også var nytt for Maserati som tidligere hadde brukt rund-rørs-rammer. Mistral har relativt kort hjulavstand med 2.4 meter som er 10 cm kortere enn Sebring og Vignale Spyder.

 

Copyright Johann PETIT www.yo.spc.free.fr 2014, all rights reserved
Copyright Johann PETIT www.yo.spc.free.fr 2014, all rights reserved