Quattroporte (1a & 2a)
Copyright Maserati Spa 2014, all rights reserved

 

Quattroporte

- En bil med korrekt stamtavle og et overdådig interiør!

 

I 1963 tok Maserati et vågalt skritt ut av komfortsonen sin. Nå skulle de jaggu vise at de kunne vinne luksusbilmarkedet også! 5 seter, 4 dører og kriteriet var at den skulle kunne holde følge med en Gran Turismo, selv i svinger. Dette var en nisje der selv ikke Enzo Ferrari turte å konkurere....Selv den dag i dag er Quattroporte navnet nesten en like sterk merkevare som Maserati er!

 

Maseratikundene fra det tidlige 60-tallet som kunne glede seg over sine 3500GT, som tross alt var den første riktige Italienske Gran Turismo, så fort behovet for å kunne reise flere i samme kjøretøy og samtidig kunne holde de hastighetene de nå var blitt så vant med å forflytte seg i.

 

Her er vi på vei inn i epoken hvor markedet var godt håndtert av Ferrari GT 2+2, Maserati 3500 og 5000, Aston Martin, og av de som kunne ta mer enn 2 reisende, de store Rollsene, Mercedes 300SE og Jaguar Mark X, Jaguaren som var raskest og kunne komme opp i en hastighet på hele 200 km/t.

 

Ledelsen i Maserati var langt fra enige om at det å lansere en 4 dørs sports sedan var en slik glimrende ide, og familien Orsi var splittet. Far så betydningen av å kunne tilby et slikt produkt mens sønnen syntes det var en dårlig ide og faren vant! I 1961, så får Pietro Frua oppgaven med å designe 5000 GT for Aga Khan, dette var nok en medhjelper til at Frua også fikk forespørselen om ikke de skulle tenke på en 4 dørs variant av dette designet også, den eneste tingen far og sønn Orsi entes om var at den skulle ha en V8!

 

Med 450S motoren som opprinnelig hadde 430 hester ved 8000 rpm var alt for vill til å benyttes i noen 4 dørs luksus sedan. Etterhvert så var den skalert ned til 4136 cc og kunne vise til stabile & snille 260 hester ved 5000 rpm's og med mengder av moment helt nede ved 3000rpm. Gearkassen de valgte å bruke var den samme som på 3500GT, 5trinns ZF S5-325 som var så solid som banken og alternativet var en 3 trinns Borg-Warner automat kasse. Her skulle det ikke være noe tvil, det var det Amerikanske markedet som de skulle spise markedsandeler i. Og der var automat et must!

 

For at bilen skulle være så sporty som mulig benyttet Maserati en De Dion bakaksel. Og for første gang så ble rammen konstruert i metallplater fremfor sveisede rør. Alikevel ble det mye vekt, og skalaen sa 2000kg. Innen produksjonen startet, hadde hun blitt sendt på slankekur og veide rundt 1700kg.

 

Designen ble en naturlig utvikling av 5000GT som Aga Khan bestilte fra Pietro Frua i 1961, og Frua leverte de aller første bilene. Etterhvert ble produksjonen flyttet over til Maggiora i Torino, og lakkering og montasje ble utført av Carrozzeria Vignale.

 

Frua var inne i sin historisk sett aller beste designfase og kunne på Salone di Torino in November 1963 presentere to flotte farkoster, begge like radikale i hver sin ende av skalaen. Quattroporte & Mistral! Quattroporte kunne fint frakte 5 personer i den høyeste luksus med elektriske vinduer foran og bak, A/C kunne du få hvis du ville og man hadde masse plass til bagasje. Den klarte 0-100 på under 8 på en tid hvor 10 var greit på en tysk sportsbil, makset ut på 230 km\t, og kunne, i timesvis, cruise i 200km\t - ja, cruise i topphastigheten til Jaguar X!!!

 

Dette var - som forøvrig det meste som ut fra Maserati på den tiden, forbi toppsjiktet og etablerte et nytt referansepunkt som de andre bilprodusentene måtte referere seg etter.

 

Produksjonen startet opp i 64 og det ble produsert 260 av denne versjonen, QP1a, som vist på denne siden med to enkle rektangulære hovedlykter, og QP2a som du vil se på neste side, med 4 runde lykter og skiller seg interiørt med at det har vokst frem en halv regnskog med mahogany i dashboardet.

 

Copyright Johann PETIT www.yo.spc.free.fr 2014, all rights reserved
Copyright wikipedia.no, all rights reserved