Quattroporte II
Copyright Alexander Stark 2014, all rights reserved

 

Quattroporte II

- De to kongelige Frua'ne og de 13 Bertonsk-Franske (feil) koblingene!

 

Paris Motor Show 1971, Quattroporte II Prototipo står på Carrozzeria Frua's stand.

Etter at Pietro Frua hadde blitt forespurt å bygge en firedørs sedan til Karim Aga Kahn, så tok han utgangspunkt i et velykket Vignale design - Maserati Indy4900 som basis. Rory Brown var sjefsingeniøren på dette prosjektet. Over ser du den eneste søsterbilen til Aga Kahns QP, AM121.004. Etter at søsterbilen ble utstilt på Geneve Motor Show i 1972, ble AM.121.002 kjøpt direkte fra Carrozzeria Frua av Kong Juan Carlos av Spania. Nå eies bilen av Doug Magnon. (bildene over)

 

Citroën som satt og ristet i turbulensen av oljekrisen, opplevde at interessen for Citroen Sport Maserati, eller SM som den het, bremset fullstendig opp og ønsket derfor at Maserati skulle basere den neste Quattroporte'n på så mange felleskomponenter som mulig fra SM, da lageret regelrett rant over av ubrukte komponenter. Ergo var tiden over, før den var begynt, for Frua's Quattroporte II.

 

Bertone fikk jobben med å designe karrosseriet. Drivenheten skulle være et 3 liters variant av C114 motoren som ble brukt på SM og koblet til den samme Citroën gearkassen. Dette gjør Quattroporte II til Maserati 's andre forhjulsdrevne bil da de hadde prøvd forhjulstrekk på den siste bilen Alfieri Maserati konstruerte før han døde i 1932, racebilen 8C 2500 fra 1931.

 

Quattroporte II er dog den eneste bilen beregnet på vanlig vei fra Maserati som har forhjulstrekk. Bertone fokuserte på å få så stille kabin som mulig, så lydisolasjon av motorrommet og resten av bilen er ekstremt godt polstret. Den digitale farts måleren var banebrytende tidlig ute og det kan nevnes at alle 4 siderutene hadde individuelle sol persienner. På bilutstillingen i Torino i 1974 presenterte Maserati sin nesten produksjonsklare Quattroporte II, denne var også bygget på et modifisert chassis fra Citroën SM. QP II ble også den første Maserati modellen til å være utstyrt med hydropneumatisk fjæring og rack'n med alle de seks frontlyktene inklusive de svingbare 1000-meterne var rett ut fra delehylla til Citroën SM

 

Grunnet oljekrisen og en del andre faktorer som du kan lese mer om her tok også liv av Citroën så ble Maserati slått konkurs den 23 mai 1974. QP II ble aldri riktig produksjonsklar og siden bilen var den første av Maserati's biler som var merkbart undermotorisert, så resulterte det i at det kun var 13 personer som kom til å signere kontrakter på Quattroporte II.

 

Av de leverte var det 6 eksemplarer som var prototyper og 7 produksjonseksemplarer i perioden hvor Maserati var på vei fra Citroëns konkursbo til å bli 100 % De Tomaso kontrollert.

 

Copyright Johann PETIT www.yo.spc.free.fr 2014, all rights reserved
Copyright www.classicdriver.com all rights reserved
Copyright www.classicdriver.com all rights reserved