Quattroporte III
Copyright Maserati S.P.A, all rights reserved


Quattroporte III

-  Maserati's bestseller!


Alejandro De Tomaso, hadde fremdeles troen på en modernisering av Quattroporte, selv etter han tok over restene av Citroën's feilsatsing med Quattroporte II.

Giorgetto Giugiaro, hos Italdesign, fikk jobben med å form gi den nye og Alejandro valgte klokt i å basere modellen på den til nå velkjente Tipo 107 motoren med våtsump på 255 -320 hk, 90° -V8 som tidligere hadde blitt benyttet i modellene Quattroporte 1, Mexico, Indy, Bora & Kyalami og som opprinnelig stammet fra 450S løpsbilen.

De Tomaso gav tydelig uttrykk for at det var det amerikanske markedet som skulle være hoved markedet til denne nyutviklede 4-dørs modellen. QPIII ble presentert på Salona di Torino i 1979 og produksjonen startet i 1980.

Enkelt forklart så dreier Quattroporte III,  seg i all hovedsak om overveldende komfort i et gedigent men alikevel relativt diskret karrosseri.

Med fullstendig nytt undersstell gav det QPIII gode kjøreegenskaper og med et veldig luksuriøst interiør, isolert med tykke myke tepper og kupeen trukket med nok connolly skinn til å kunne irritere på seg dyrebeskyttelsen - så kunne Quattroporte III raskt klatre opp på toppen av listen over de mest luksuriøse sedaner ifra 1980. QP III ble så godt mottatt at i løp av andre året etter lansering, så var den Maserati's bestseller og sto for 60% av Maseratis total produksjon. 2155 produserte Quattroporter i mellom 1980 og 1990 hvorav 55 av den super-luksuriøse modellen Royale som ble bygget kun på spesialbestilling.

Royale utmerket seg med noen små modifikasjoner på eksteriøret for å gjøre bilen stillere videre hjulpet av rikelig med ekstra isolasjon innvendig. Håndsydd interiør av ypperste skinn, noen flere hester ble funnet frem av 4900 motoren (300hk) som fikk røde kamdeksler og den ovale gullklokken ble plassert i senter av dashboardet. (som  siden har dukket opp på diverse BITURBO modeller) Nøttetrepanel på dashboard såvel som på dørtrekkene og  høyglanslakkerte nøttetre serveringsbord til de som satt i de to individuelt justerbare bakesetene. Rett og slett en kongebil for de aller mest kongelige!


QPIII i "standard" utgaven  hvis man kan kalle den det, kunne det velges mellom en 255 hesters 4200cc eller 280 hesters 49000cc. De aller fleste valgte den store motoren.

Med 5 -trinns  manuell fra ZF, så oppleves QPIIII som en sportslig luksus-sedan med flust av krefter til å forsere lange strekninger i høye hastigheter med et lavt behagelig lydbilde i kabinen.

Med 3-trinns automat fra Borg Warner tilknyttet 280 hesters 4.9 literen så endrer bilen karakter ...

Quattroporte III Automatico omformes til Godfather III, hvor bilføreren, på magisk vis blir forhekset til å tro at man ikke lenger trenger å ta hensyn til sine omgivelser. Stakkars den forb?!@**!!&! el-bilen som hindrer deg fra å komme frem! Man må virkelig ta seg selv i nakken for ikke å velge å dytte den lille ?!@**!!&! ut av veien. Samtidig kan man like herlig velge å kjøre 40 km/t i 60-sonen, fordi man bare har fandenivoldsk lyst til å kjøre sakte og fullstendig ignorere køen som hoper seg opp bak seg. QPIII er deilig arrogant! med en miljøprofil som ikke tåler dagens lys så er  Quattroporte III med automat alikevel "riktig" på mange måter, selv om 5-trinns manuelle varianten er raskere og mer sportslig. 

Quattroporte III, selv om den solgte best av alle 80-talls Maserati modeller, så er den på ingen måte en bil for hvermansen. Det er en kontinentskrysser som er formtilpasset individualisten!


NB!  Spade og revolver (evt. balltre) er foretrukket ekstrautstyr i det gedigne bagasjerommet som forøvrig kan romme to voksne kropper og deres golfbagger.   


Quattroporte III teknisk spesifikasjon & fotoalbum


Copyright http://www.maserati-alfieri.co.uk/ all rights reserved
Copyright http://www.maserati-alfieri.co.uk/ all rights reserved
Copyright Maserati S.P.A, all rights reserved