Quattroporte IV
Copyright Maserati S.P.A, all rights reserved

 

Quattroporte IV

- den siste av biturboene

 

Maserati introduserte i 1994 sin 4. generasjon Quattroporte. Denne nye sofistikerte kompaktsedanen designet av Marcello Gandini viste seg å skulle bli den siste i rekken av biler basert på ”Biturbo-konseptet” med et stilfullt og funksjonelt karrosseri og biturbo motor. Til slutt kom 3200 GT i 1999, også den med biturbo-motor, men det er en annen historie siden den ble bygget under Ferrari’s eierskap av Maserati. Quattroporte IV som den kalles, ble en stor suksess for Maserati som under denne perioden er eiet av Fiat. De kjøpte Maserati av DeTomaso og lanserte i 1992 den nye Ghibli II og straks etter kom Quattroporte IV. Generelt sett kan man si at Ghibli II var en bil bygget på et 80-talls chassis med et veldig moderne karrosseri, mens at Quattroporten var en ekte bil fra 90-tallet. Under lanseringen ble den levert med 2,8 liters V6 dobbelturbo-motoren fra Ghibli, og i Italia også som en ren 2,0 liters utgave av den samme motoren. Hver på hhv. 284 og 287 hk. (2,0 hadde mer power enn 2,8!). Forgjengeren til Quattroporte IV var den store og den gang gammeldagse (men majestetiske) Quattroporte III med 4,2 og 4,9 V8er med fire doble forgassere som endte sin produksjon i 1990. I 2002 og 2003 hadde ikke Maserati noe alternative modeller med fire dører, før Ferrari satte sving på Maserati med den nye Quattroporte V med 4,2 og 4,7 liters utgaver i sugemotorform. helt riktig utifra at Maserati på den første generasjon Quattroporte fra 1962 hadde nettopp 4,2 og 4,7 liters maskiner!

 

Tre kategorier

Quattroporte IV kan deles inn i tre ulike produksjons-eraer. De ser ganske like ut, men det skiller en del på de første og de siste. Lettest er det å se på interiøret. I 1996 kom ”1997-modellen” med bl.a. en del mer treverk noe høyere detaljfinish. På denne tiden fikk de sekssylindrede modellene inskripsjonen ”seicilindri” og den åttesylindrede modellen ”ottocilindri” bakerst på forskjermene. Motorene var de samme som før, med unntak av en ny utgave med V8 motor på 336 hk. Motoren var en ny versjon av Maseratis dobbelturbo-V8 fra modellen Shamal, først introdusert i 1989. Utrolig stillegående og vibrasjonsfri med en særdeles jevn effektkurve, selv etter nåtidens standard. I 1998 ble Maserati underlagt Ferrari sitt styre (også de eid av Fiat). Så under sommeren 1998 tok produksjonen av Ghibli og Quattroporte en liten pause, og i mellomtiden gikk Ferrari sitt produksjonsteam gjennom bilene fra topp til tå. Ghibli fikk noen forbedringer, mens Quattroporten kom i ny utgave, nemlig Quattroporte Evoluzione. Både 2,0 og 2,8 V6 og i tillegg V8. Disse bilene hadde over 400 nye komponenter og var av høyere kvalitet. Interiøret ble noe enklere (mindre treverk) og den fikk et mer moderne instrumentpanel. I grillen finner du en stor trident som erstatter den tidlligere typen som kjennes igjen med en ring rundt. Gullklokken som ble benyttet fra 1985 forsvant i 1998 og isteden kom det en elegant trident (Maseratis logo). Dette er den siste av de tre generasjonene og du kjenner den igjen ved at det står ”V6 Evoluzione” eller ”V8 Evoluzione” bakerst på forskjermene. Står det ingenting, er bilen fra 1994, 1995 eller 1996 og har 2,0 eller 2,8 litrs motor under panseret. Alle tre kategorier har 6-trinns manuell girkasse som standard, samt en alternativ 4-trinns automat på 2,8 og 3,2 V8’erne. De første 2,0 og 2,8 hadde 16-toms felger med seks foble eiker, og i 1996 kom de med nye redesignede felger med syv eiker og skulte bolter. Som 1997-modell ble det samme felgdesignet økt til 17 tom.

Interiør

Quattroporte IV har et flott detaljert håndsydd interiør med absolutt alt dekket i skinn og treverk. Få, om ingen biler, har en så eksklusiv innredning. Her er tyske perfekte skjøter og military-precition plastdeksler ikke eksisterende, men heller naturens egne materialer som gjelder. Tykt treverk og nydelig skinn fra Italias fineste garverier er hva du får, og trukket på en håndverksmessig utsøkt måte. Med vesentlig forbedret lyddemping sammenlignet med modellene fra 80 tallet er det en stille og rolig kupe akkompagnert av råsterk raffinert motorkraft, spesielt om man velger V8eren. Fargevalg på disse bilene er relativt omfattende, og på interiørsiden kan vi finne skinn i bl.a. sort, beige, lys beige (créme), brunt/okseblod, rødt (også kalt Bordeaux!), grønt, blått, grått og lakken finnes i et antall vakre farger!

I Norge

I dag kan man få disse bilene til utrolig lave priser i Europa og det kan bli en vellykket affære å få tak i et godt vedlikeholdt eksemplar. Mer alternativ avgiftsberegning blir heller ikke avgiftene særlig høye. Mange av disse bilene er blitt brukt som helt vanlige biler og bærer preg av det. For entusiasten som vil ha ting på stell, kan man på generelt grunnlag si at disse eksemplarene ikke er å anbefale. Siden bilene er håndbygde kan det være noe variasjon fra bil til bil hvilke som er best skrudd sammen. Vi anbefaler derfor at man kjøper av en tillitsfull selger og undersøker i forkant hvem som kan gi service på bilen ettersom disse Maserati-modellene er fra før perioden hvor dagens merkeforhandler representerte denne modellen. Andre er eid av entusiaster og har en veldig bra stand. Ettersom avgiftene er de samme enten bilen er pil råtten eller mint condition, vil det være natulig å finne et så bra eksemplar som mulig. Det blir billigst i lengden! I Norge ble det importert noen eksemplarer av disse bilene fra bl.a datidens merkeimportør AutoClassics på Grini samt Knut Chr. Hallan A/S, Morgan-importøren som senere ga Maserati fra seg til La Strada på Billingstad. Her stod den siste utstilt i år 2000. En nydelig mørk blå ”Nettuno” V8 Evoluzione med beige skinn med manuelt gir. Prismessig har disse bilene ligget på ca. 950.000-1.200.000 kr. i Norge som nye. I dag er prisbildet et helt annet, og for ca. 200.000 kr. får man et strøkent eksemplar i veldig god stand. Det finnes så vidt vi vet et par 2,0 versjoner, enkelte 2,8 og ca. hele tre stk (!) 3,2 V8 biler i Norge i dag. Så litt eksklusivitet og raffinement kan man fortsatt trygt si å kunne forvente selv om disse bilene nå kommer litt i skyggen av de to nyere utgavene. Litt interessant er det å merke seg at Maserati med den nyeste ”generasjon VI” Quattroporte har gått tilbake til V6 og V8 konseptet med to turboer. Det gir et saftig fraspark med to turboer. Om du ikke er lysten på å bruke så mye penger på bil, kan du få en ”light-versjon” av den samme ytelsen med en Quattroporte IV til en brøkdel av prisen. Alle Maseratier er ekte Maseratier, og i vår klubb har alle modeller like mye status og verdighet! I vår genuine gjeng er det heller personlighetene som eier bilene som står i full fokus.

Dette er en ”moderne” bil som du kan cruise stillegående i 200 km/t. dagen lang i Europa og som en familie på fire personer kan bruke hver eneste dag året rundt. Med et velklingende merkenavn hvis historikk er i verdensklasse og en lav pris, er det klart at dette kan være bilen med stor B for den rette.

Copyright Maserati S.P.A, all rights reserved
Copyright Maserati S.P.A, all rights reserved
Copyright Maserati S.P.A, all rights reserved