Maserati - 100 år med histore side 6
Copyright, www.modelfoxbrianza.it all rights reserved

1914-2014 100 år med historie 



Tilbake i Modena - Hos Maserati så valgte De Tomaso å halvere administrasjonen og arbeidsstyrken...og det er jo ikke så lurt hvis man skal bygge opp noe viste det seg etterhv hvert.

Så lanserte han "nye" modeller slik som Kylami, en modifisert DeTomaso Longchamp som var en Carrozzeria Ghia design (Tom Tjaarda) med ny nese og hekk, og hvor interiøret ble modifisert med Maserati interiør komponenter. For så vidt en flott bil. Quattroporte III ble også lansert men denne var nok på lang vei designet før Alejandro tok over tømmene til Maserati.

Copyright, Maserati S.p.A., Modena, Italy. All rights reserved

Også kom Biturbo  . . .  - - - . . .

Copyright Robert Myrene 2014, all rights reserved


Fra 80-tallet skiftet Maserati med andre ord fokuset fra front og midtmotoriserte luksuriøse GT'r i superbil klassen til mindre men alikevel sportslige personbiler. Nå var det masseprodukson som gjaldt, og da måtte Alejandro frem med pisken...


Velkommen til tiåret hvor det ble eksperimentert med stålkvalitet, hvor elektriske komponenter ble ofte valgt fra nederste hylle....og det var ikke bare på mandager det ble produsert mandagsbiler... BITURBO var myntet på å konkurrere med BMW's 3-serie, men de første Biturboene var desverre ikke modnet nok eller i stand til å overbevise motor-pressen om at de var et verdig alternativ til BMW's mellomklassebil.


Kvaliteten bedret seg heldigvis etter hvert, så det blir uriktig å dra alle BITURBO's over en kam. Noen av de senere modellene var faktisk virkelig gode sportsbiler og når Ghibli II kom til verden så begynte Maserati igjen å ta form!

Copyright Johann PETIT www.yo.spc.free.fr 2014, all rights reserved
Copyright, Maserati S.p.A., Modena, Italy. All rights reserved


Alejandro De Tomaso fikk slag i 1993 og solgte sine 51 % av aksjene i Maserati til Fiat.


Fiat, kanskje på grunn av dårlig samvittighet over deres feighet i 73 når de stakk halen i mellom bena og tryglet Michelin til å reversere aksjeposten som hadde gått inn i PARDEVI avtalen...valgte heller å spytte massive mengder penger og ressurser i Maserati og fremtiden var sikret for en stund til.  Maserati's fokus på å skape bilkunst kunne nå endelig begynne igjen. Gianni Agnelli, President av Fiat, hadde evnen til å forstå viktigheten av stamtavle og hvilket fantastisk potensiale det lå i Maserati. Den nye Maserati sjefen ble utnevnt, Luca Cordero di Montezemolo, som allerede var president & CEO av Ferrari. To runder med oppkjøp senere, den første av Ferrari i 1997 og resten av foretaket ble kjøpt opp i 1999. Midt oppi dette oppkjøpet, i 98, lanserte Maserati 3200GT og med den tok tilbake den respekten merket hadde mistet i De Tomaso perioden!

Copyright, Maserati S.p.A., Modena, Italy. All rights reserved
Copyright, Maserati S.p.A., Modena, Italy. All rights reserved
Copyright Gian Pietro Zancaner 2014 All rights reserved


Den vakre Quattroporte (V) ble også lansert i 2004, samme år som MC12.


valgte også å styrke Maserati merkevaren ved å fokusere på Maserati's tidligere løpsprestasjoner og tok utgangspunkt i egen Ferrari Enzo og produsere frem Maserati MC12, denne sies å faktisk være raskere en Enzo.


Siden Maserati ikke hadde vært deltagere på løpsbanen på 37 år så siktet de såpass høyt at de valgte å stille fabrikklag i FIA GT Championship. Motoren i denne doningen var en 6.0-liter Enzo V12 med 620bhp som klarte 0-100 km\t 3.8sek med en topphastighet på 330km\t. Kun 55 MC12 ble produsert.

Copyright Wikimedia.com, all rights reserved


Quattroporte V var motorisert av den samme 395hk 4.2-liter V8 motoren  fra Maserati 4200GT og GranTurismo.


Så i 2005 ble det igjen endringer i aksje-sitsen, når Ferrari overlot Maserati til Alfa Romeo under Fiat gruppens ledelse. Maserati klarte i 2007 å vise til å gå i pluss for første gang  på 17 år.


Nå hvor Maserati har splitter ny Quattroporte (VI) og den helt ferske 4 dørs! lillebroren Ghibli, som skal produseres i mye større kvanta en tidligere modeller.

En selvutviklet V6 diesel motor og den syl-ferske GT modellen Maserati Alfieri med blå ledstriper både her og der, samt et bekreftet rykte om en luksus SUV på vei kalt Levante, som forøvrig betyr øst på Italiensk..så er det tydelig at Fiat-Ferrari-Alfa-Romeo -Maserati konsernet virkelig ønsker at Maserati merket skal erobre markedsandeler i Kina og de øvrige markeder i østen.


Når CEO-Maserati nå går ut og sier at de vil jekke opp produksjonsraten til 50'000 biler i året  -  innen 2015, så kan det bli en veldig spennende tid å følge merket videre inn i - la oss håpe det blir fremtidige løpsprestasjoner og gode skussmål selskapet skal bli husket for i de neste 100 årene og ikke at de gikk på en smell....igjen!   



Copyright, Maserati S.p.A., Modena, Italy. All rights reserved