Maserati - 100 år med historie side2
Copyright, www.modelfoxbrianza.it all rights reserved

1914-2014 100 år med historie 

Copyright http://www.indianapolismotorspeedway.com/ all rights reserved


Bindo, Ettore og Ernesto fortsatte å bygge løpsbiler frem til 1937, men depresjonen fra 29 og godt inn i 30 tallet gjorde det vanskelig for Maserati å holde det gående, noe som brakte Adolfo Orsi på banen.


Adolfo opprinnelig fra fattige kår i San Lazzaro, Modena, som mistet sin far i en alder av 11 og skapte sin formue ved hjelp av å bygge opp en skrapmetalls bedrift, videreutvikle denne til et stålverk og produsere jordbruks maskineri og verktøy.


I en alder av 32, i 1920,hadde Adolfo Orsi flere tusen ansatte i Modena og i de omkringliggende byene.


Når han kjøpte Maserati i 1937, så satte han sønnen Omar Orsi til å styre det. Maserati brødrene fikk 10 års bindingstid. 


I 1940 flytter  Orsi tennplugg og bilfabrikkene fra Bologna til Modena, nær hans stålverk (Fonderie Riunite) Denne Maserati fabrikken ligger på samme sted den dag i dag.


Indianapolis 500 racet,  både i 1939 og 1940, ble vunnet av Maserati 8CTF "Boyle Special" ført av Wilbur Shaw. (bildet over)


Under den andre verdenskrig, så gikk det stort sett i tennpluggproduksjon og maskineringsverktøy for det Italienske forsvaret hos Maserati, mens mot slutten av krigen så hentet Adolfo inn ingeniører fra Fiat og Alfa Romeo og valgte å plasserte Maserati brødrene på sidesporet 0g samtidig gjenoppsrettet A6-1500 løpsbil produksjon.


I 1947 valgte brødrene å forlate selskapet når deres bindingstid var over, for å starte Officine Specializzate Costruzioni Automobili - Fratelli Maserati SpA eller OSCA som det ble kjent som i ettertiden.


Signore Orsi ville at Maserati skulle ha fokus på biler og ikke tennplugger! Ut av denne fokusen kom det ikoner som Maserati 4CLT, 8CLT og diverse nydelige A6-varianter slik som denne Maserati A6GCS 53 Berlinetta:

Copyright, Maserati S.p.A., Modena, Italy. All rights reserved