3200GT
Copyright Wikipedia.org, all rights reserved


3200GT

Har du sett et bedre interiør i noen som helst bil er du enten blind, full, miljøskadet eller en kombinasjon av alle tre (Stein Inge Stølen -Autofil)


Da Fiat overtok Maserati fra Alejandro de Tomaso i 1993, ble det på mange måter en ny start for merket. Utvikling av en ny coupe ble startet og man fikk ekstra drahjelp i 1997, da Fiat Auto solgte halvparten av sine aksjer i Maserati til Ferrari. Fordelen i eierskapsforholdet lå i tilgangen på kunnskap og nettverk av gode underleverandører, noe som igjen fikk positiv påvirkning i den videre utviklingen av kvalitet og pålitlighet til nyere Maserati.


Man var nå på jakt etter skalpene til Porsche 911, Jagur XK8, Aston Martin DB7 og dess like.


I 1998 rullet endelig Maserati 3200 GT fra den nyoppussede fabrikken i Viale Ciro Menotti. Dette skulle være en Gentlemans GT der stil og ytelser gikk hånd i hånd. 3200 GT var en 2-dørs, 2+2 seters coupe med en raspende dyp vokal fra en 3200cc dobbelturbo V8 på 370 Hk. Motoren var en videreutvikling av den tidligere V8 fra Quattroporte. Maserati var også her tidlig ute med «fly-by-wire» elektronisk gasspedal. Dreiemomentet på mektige 491 Nm har overrasket mang en blyfot. Med akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 5.1 sekunder og en topphastighet på 285 km/t. Nok til å være interessant i et krevende marked.


I følge insidere ville prosjektleder Roberto Corradi med bakgrunn fra Ferrari videreføre navnet Mistral på bilen, men for at bilen skulle være mer salgbar i USA, ville ledelsen i Maserati heller ha en referanse til motorstørrelsen. Dette skulle komme til å endre seg på senere modeller.


3200 GT ble levert med manuell Getrag 6-trinns gearkasse, alternativt med 4-trinns BTR automatkasse fra Australia. Automatkassen ble kanskje ikke kjent for gnistrende raske gearskift, selv om det finnes en «sport» innstilling for mer aktiv kjøring. Derimot er automatkassen erfaringsmessig tilnærmet skuddsikker. Med automatkasse ble betegnelsen på bilen 3200 GTA.


Hjulopphenget var for tiden meget avanserte multilinks i støpt aluminium med elektronisk styrte dempere. Kraftige bremser fra Brembo med ventilerte skiver på henholdsvis ø330mm foran og ø310 mm bak og firekanals ABS sørget for stopp med stil om det skulle bli nødvendig.


Interiøret i heltrukket deilig Conolly skinn med det klassiske Maserati uret i sentrum av instrumentpanelet kan kun beskrives som luksuriøst. Et av de synlige bevisene på samarbeidet med Ferrari er rattet, som vi kjenner igjen fra Ferrari 550 Maranello. Maks høyde på fører er forøvrig 191cm, da går hårstubben så vidt klar av alcantara taktrekket.


Bilens designer Giorgetto Giugiaro  fra Italdesign har også ansvaret for design av flere flotte Maserati, deriblant Ghibli, Bora og Merak. Linjene på 3200 GT er klassiske, avrundede og muskuløse. Boomerang baklyktene er av de mest karakteristiske i bilverden. Ved introduksjonen i 2000 var dette faktisk verdens første serieproduserte bil med LED lamper. Vi kan takke svaksynte amerikanere og deres Department of Transportation (DOT) for at disse flotte Boomerang lampene forsvant til fordel for større og mer synlige, men strengt tatt ikke så designmessig nyskapende baklamper, da 3200 GT i 2002 ble erstattet med Maserati Coupè. Maserati 3200 GT og GTA ble forøvrig produsert i et antall av 4 795. Ny pris på bilen i Norge i 1998 var ca. 1,3 mill. (Tekst: Tommy Holen)


3200GT teknisk spesifikasjon & fotoalbum

Copyright Wikipedia.org, all rights reserved
Copyright Wikipedia.org, all rights reserved