3500GT
Copyright Johann PETIT www.yo.spc.free.fr 2014, all rights reserved


3500GT

-  Giulio Alfieri's baby!


På midten av 50-tallet fikk Giulio Alfieri beskjed av Omer Orsi, sjefen for Maserati, om å designe en 2+2 GT og samtidig ta høyde for storproduksjon!


Alfieri angrep problemstillingen rundt at Maserati, til nå hadde kun produsert noen få veigående biler  og var langt fra skalert for å kunne starte samlebånds produksjon.


Ved å bruke de beste underleverandørene, slik som at ZF fikk levere gearkassen, Girling bremsene, Borg & Beck clutchen, diffen fra Salisbury, forstillingen fra Alford Alder Motoren baserte han på Tipo 350S, fra løpsbilen og karrosserimakerne fikk konkurrere om hvem som skulle få levere...


Nå gjaldt det å få ned pris, kvaliteten opp & produksjonsraten måtte quadrupples for å i det heletatt kunne være med på å levere anbud.


Resultatet var at Giulio kunne i mars 1957 presentere 3500GT på Geneve Motor Show med 2 forskjellige karosserier: Et fra Carozzeria Allemano og et fra Carrozzeria Touring fra Milano, etter showet var over konkluderte de og det ble Carrozzeria Touring di Milan som ble valgt av Omer Orsi og Giulio Alfieri til å banke brorparten av karroseriene.


I 1960 introduserte Carrozziera Vignale en 3500 spider (cabriolet) hvor de ivaretok Carrozzeria Touring's formspråk på Coupén, blandt annet ved hjelp av å bruke et innkortet chassis.


3500GT var Maserati's første serieproduserte bil som ble levert i 2226 eksemplarer.

Noen ble bestilt av kunden med karosseri fra de andre karrosserimakerne.

Her er den komplette listen over hvem som bygget hva:


Touring(1973stk coupé), Allemano (4 coupé), Frua (2 coupé), Boneschi (2 coupé), Moretti (1 coupé), Bertone (1 coupé)  & Vignale (242 spider) + Frua (1 spider ) (og hva er bilen over til høyre på bukker?


3500GT teknisk spesifikasjon & fotoalbum

Copyright Johann PETIT www.yo.spc.free.fr 2014, all rights reserved
Copyright Johann PETIT www.yo.spc.free.fr 2014, all rights reserved