Den første Maserati 5000 GT var laget på spesialbestilling til Mohammad Reza Pahlavi
også kjent som Shah av Persia.
Den første bilen i Tipo 103 serien, ble levert til Shah Pahlavi, som fra et par år før hadde latt seg imponere over Maserati 3500GT og det skal ha vært i forbindelse med Shah'ens besøk på Maserati fabrikken at han pekt på en V8 blokk som sto der spurte Maserati's sjefsingeniør Giulio Alfieri, om ikke det var mulig å bruke en 5 liters V8 motor fra 450S på chassiet til en 35000GT.
Carrozzeria Touring fikk jobben med å sveise superleggera rørrammen og aluminumskarrosseriet til Shah'ens to-seters coupé. De fikk også jobben med å lage interiøret til Shah'ens bil, de brukte kun de fineste materialene, også gull!
For å holde dashboardet så elegant som mulig, så ble knappene til Voxon radioen bygd inn i ryggespeilet. Bilen gjorde over 270 km\t, noe som var uhørt for en luksus coupe i 1959.
Den andre 5000GT, produsert det samme året, ble også produsert av Carrozzeria Touring og ble vist frem på Salone dell'automobile di Torino 1959. Den ble forøvrig kjøpt av Basil Read, en Syd Afrikansk Millionær.
Etter 1960 så var det Carrozzeria Allemano som tok over rollen som hovedleverandør og produserte flest karosserier til 5000GT, 21 stykk. Disse var designet av Giovanni Michelotti. Pietro Frua banket 2 karosseri, Carrozzeria Monterosa, 2stk, Pininfarina 1, Ghia med Sergio Sartorelli som førte pennen for en og Michelotti lagde en til etter at han sluttet hos Carrozzeria Allemano og begynte hos Vignale.