I navnet A6G 2000, “A” sto for Alfieri som en hyllest til grunnlegger Alfieri Maserati som døde av leverkomplikasjoner i 1932, “6” var en indikasjon til antallet sylindre i bilen og “G” sto for Ghisa, en indikator på hvilken støpejerns teknikk som var brukt til å støpe motorblokken. – Når det er sagt, gikk Maserati snart tilbake til aluminiums støp på blokkene sine. 2000-tallet indikerte volumet på motoren i kubikk centimeter mao, 2 liters motor. Både diameter og slaglengde var nå økt fra den tidligere 1.5 liters modellen Denne rekkesekser'n hadde en kjededrevet enkel overliggende kamaksel samt tripple forgassere som gav motoren en effekt på mellom 90 og 100hk, og en topphastighet mellom 160-180 km\t. Chassiet forble uforandret men de erstattet bak-springfjærene med bladfjærer som de adopterte fra Fiat 1100.
Maserati A6G 2000 ble avdekket på Torino Motor Show i 1950 med Pininfarina karosseri. Pininfarina bygget ni fire-seters fastback-coupeer alle gjenkjennbare av høye hoftelinjer og smale sideruter. Carrozzeria Frua leverte 5 Spiders (Cabriolet) og en coupé, mens Vignale produserte en Giovanni Michelotti one-off coupé. Alle 16 A6G 2000 ble produsert og montert i mellom 1950 og 1951, men først erstattet i 1954 da av den kraftig modifiserte A6G/54. Håndbygd og særdeles eksklusive, A6G serien etablerte Maserati som en av verdens mest anerkjente produsenter av sportsbiler på grunn av denne modellens kvaliteter, rafinement og prestasjoner.