BITURBO side 7

BITURBO

© 2014 - Norsk Maserati Klubb



BITURBO RACING


Racing er en spesiell modell levert kun i sort eller rødt. I ekte italiensk stil har den 1998 ccm.og 283 hk., carboninnlegg istedenfor treverk i interiøret og et nytt speedometer til 300 km/t. med digitalt utetemperaturdisplay med en sterk rød LED lampe som varsler glatt veibane under 2 grader + Celsius.  Den hadde helskinn istedenfor skinn/alcantara i setene, men resten av interiøret var i vanlig todelt kombinasjon. Det virker også som noen av disse bilen har den gamle kjegleformede girkulen.

Siste utseende på BITURBO’en på bildet over før Ghibli II som ble introdusert høsten 1992.


Motoren var en forseggjort utgave av 2.24v. med forsterket veiv, smidde stempler, andre kamaksler, større turboer, et eksosanlegg uten midtpotte og en revidert programvare i motorens to ECU’er (Electronic Control Unit). Motorlyden var en del mer spenstig med nærmest ”free-flow” eksos. Høyre toppdeksel fikk også betegnelsen RACING der andre har for eksempel 2800. Denne bilen var den serieproduserte bilen i verden med høyest litereffekt, men den var ulikt sine blodtrimmede konkurrenter en meget kultivert motor med en jevn dreiemomentskurve og ”crisp” gassrespons grunnet sitt valg av to mindre turboer enn en stor som bruker mye tid på å spinne opp til det turtallet som skal til for å få et høyt ladetrykk og dermed mye krefter. Dette var tydeligvis nok raffinement til å begeistre motorjournalistene. Deres kommentarer var at den var så smidig at man kunne gå inn i en sving, slippe opp på gassen og kontrollert styre seg ut i den vinkelen man ville ved hjelp av gasspedalen akkurat som en bil uten turbo. Girkassen var fra tyske Getrag og hadde 5 gir istedenfor 6 som i muskelbilen SHAMAL. Men at denne 2-literen ikke hadde muskler er det få som tviler på, og 0-100 gikk unna på bare 5,6 sekunder. Som første 2-dørs BITURBO fikk den frontlyktene fra SHAMAL. Denne bilen har en vekt på 1323 kg.  Det elektroniske støtdemper-systemet var naturligvis standard. Toppfarten er oppgitt til 258 km/t.   Den er kun produsert i 230 eksemplarer fra 1990-1992.






4.18V


Er den mest sjeldne av alle BITURBO’ene. Og det er kanskje like bra, for den var ment som en ”billigmodell” siden den italienske regjeringen bryskt kommenterte til Maseratifabrikken at ”dere lager jo bare biler for de rike”. Den fikk derfor ikke mer enn to eksosrør, men til gjengjeld hadde den ABS-bremser for å ivareta sikkerheten til den gjennomsnittlige italiener. Dette var ellers ekstrautstyr på alle Maseratier, noe som understreket Maseratis oppfatning av hva det vil si å kjøre en bil. Det skal være spennende og utfordrende! Bremsene skal man styre helt selv. Ranger-differensialen fra 1987 var et av de virkemidler Maserati tok i bruk for å bedre sikkerheten. Dette var et kjærkomment bidrag, for det de tidlige BITURBO’ene gjerne hadde en tendens til, var å spinne rundt 180’ p.g.a. sin korte akselavstand og høye dreiemoment. 4.18v. ble kun levert med velourseter og alle var i samme farge innvendig som utvendig. GRÅ. 4.18v hadde som bildet viser de flate 15-toms felgene og en liten leppe på bagasjelokket. Motoren var 2-literen hentet fra 422 som har to innsugsventiler med forskjellig diameter og en stor eksosventil per sylinder, altså 18 ventiler i alt, derav betegnelsen 4.18v. Denne variasjonen over BITURBO-temaet ble produsert i bare 77 enheter i årene 1990, 1991 og 1992. Maserati’s klientell var tydeligvis ikke overbegeistret for ”billigmodeller”


© 2014 - Norsk Maserati Klubb
© 2014 - Norsk Maserati Klubb
© 2014 - Norsk Maserati Klubb
© 2014 - Norsk Maserati Klubb




222SR

 

Var til for den som ønsket seg siste generasjon BITURBO med alle options, men som ikke ville ha, eller betale for de kraftige motorene i RACING eller 222 4v. Dette var en 2.24v. ”generasjon II”-bil med den eldre 2,8 liters 3-ventils motoren fra 430 med katalysator som derfor ydet 225 hk. Den hadde 2-tonet skinninnredning med både glatt skinn og alcantara (semsket skinn) i setene akkurat som 2.24v. Speedometeret var av den eldre typen som gikk opp til 280 km/t. Den hadde 3,31:1 differensial (tilhørende første generasjon 430, noe som også gjelder for instrumentbordet som er til 280 km/t.). Dette ble en modell med 210 eksemplarer produsert mellom 1991 og 1993. 


222 4v


Regnes for å være BITURBO’ens siste pust. Den hadde 2,8-liters  motor med 24 ventiler og 279 hk. v/5500 omdr. Med 431 NM v/3750 omdr. var dette den BITURBO’en med høyest dreiemoment. 


Dette er toppmodellen med den største motoren og et speedometer som stopper  først på 300 km/t. Dette instrumentpanelet deler den for øvrig med RACING’en bortsett fra rødmerkingen som er noe høyere på RACING.

Denne er sammen med RACING de to eneste som ble levert med sort connolly helskinn innredning.  Ellers var det lyse interiøret også tilgjengelig. Den hadde alt tilgjengelig utstyr og treverk som standard, men kunne som RACING’en også leveres med carboninnlegg i dashbord og i sidene. Denne kunne som alle andre med SHAMAL-style frontlykter -unntatt SHAMAL- leveres med sorte, helt røde eller vanlige 3-fargede baklykter. Dekkdimensjonen var 205/45-ZR16 foran og 225/45-ZR16 bak. Felgene var naturligvis Gandini-designede 16-tommers OZ Racing i magnesium. Dette ga en rask akselereasjon med tiden 5,7 sekunder på 0-100 km/t. Vekt: 1308 kg. Denne bilen hadde dessuten et oppgradert elektrisk anlegg som sørget for om mulig enda bedre driftsikkerhet. Her er alle releer fra Bosch. Iflg. kundene passerer denne BITURBO’en lett 285 km/t.


Produsert i kun 130 eksemplarer mellom 1991 og 1994.





© 2014 - Norsk Maserati Klubb

SPYDER i ”gen. III”


Er den siste SPYDER’en som ble laget. Den varte helt frem til 1994 sammen med 222 4v, 430 gen. II og 430 4v. Den hadde som bildet viser en fin styling som den delte med de andre BITURBO’ene den siste tiden. Egentlig er det den 4. generasjon SPYDER dersom vi tar med SPYDER i ”90” og i E ”90” -modellene som vanligvis går under gen. II. Den ble utstyrt med Getrag 5 trinns girkasse og den siste generasjon 2-liter før Ghibli-2-literens nye era kom der hver sylinder har sin egen coil, SPYDER Gen. III har derfor 240 hk. med katalysator og 24 ventiler. På dette tidspunket hadde Ghibli’en for lengst kommet og denne brukte sin egen 2-liter totalt adskilt fra BITURBO bilene og ydet 306 hester og ble kun levert i Italia. De første 2,8 Ghibli’ene hadde forresten fordeler og to coiler som 222 4v. Denne SPYDER-modellen ble laget i 200 eksemplarer og var å få fra 1991 til 1994.


© 2014 - Norsk Maserati Klubb


2.24v Gen."II"


Er en nyere utgave av 2.24v. med RACING’ens utseende på alle områder. Eneste forskjell fra denne bilen og de andre med likt utseende (RACING, 222 4v. og 222 SR), er at speilene er mørkegrå. Den har nye sideskjørt i forhold til den første 2.24v. som hadde litt runde former i endene. Dette rettet Maserati opp på RACING’en og dette kom den nye 2.24v. til gode. Den fikk dessuten Getrag 5-trinns girkasse. Denne bilen har fortsatt 245 hk. uten katalysator og 240 med! Speedometeret går her til 280 km./t. istedenfor 240 som for den tidligere 2.24v. Produksjonstallet for denne utgaven er 254 i perioden 1991 til 1993.


4.24v Gen."II"


Var en en 4-dørs variant. Ulikt fra 2.24v. ”generasjon II” var den kun å få med katalysator og 240 hk. Produsert i 490 eks. fra 1991 til 1993.


4.30v Gen."II"


Er en bil som er identisk med 222 SR teknisk og optisk, men med 4 dører og tilhørende lengre akselavstand naturligvis. Den har SHAMAL-style frontlykter og dyp frontspoiler, hekkskjørt og sideskjørt. Denne bilen hadde Getrag 5-girs kasse og sendte kreftene ut på 205/50 ZR 16 dekk på OZ felgene som er obligatoriske i kombinasjon med SHAMAL-lyktene. Denne dekkdimensjonen hadde denne bilen både foran og bak. Nytt for 4-dørs bilene var en forbedret Ranger differensial med utvekslingsforholdet 3,36 :1 istedenfor 3,31:1 som var tilfellet for både den gamle 430 og 425 bilene med ”torque-sensitiv” diff. (også kalt TORSEN og Salisbury før det). Denne bilen hadde en toppfart på over 240 km/t. selv med en vekt på 1370 kg. Denne var utelukkende en katalysatormodell, og alle hadde derfor 225 hk. Produsert fra 1991 til 1994. Opplaget på denne og 430 4v. var til sammen 291 eksemplarer.











4.30 4v


Dette er samme bilen som ovenstående, men med 24-ventilers utgaven av 2,8 literen. Den er en ”generasjon II-bil” av utseende som sin bror med 225 hk., men det blir likevel feil å kalle den enkte 2.-generasjonsbil fordi det finnes ikke en tidligere utgave av 430 med 24 ventiler! Den er en parallell til 222 4v som har to dører mindre. 279 hk. og 431 Newton-meter v/3750 omdr.

Toppfarten for denne 4-dørs bilen er respektable 255 km/t. og er den heftigste av alle 4-dørs BITURBO’er. Denne vil nok helst ikke sammenliknes med en 420 for absolutt alt er forskjellig. Produsert fra 1991-1994 i 291 eks. iberegnet 430 ”generasjon II” dvs. forrige bil.




© 2014 - Norsk Maserati Klubb
© 2014 - Norsk Maserati Klubb















© 2014 - Norsk Maserati Klubb
© 2014 - Norsk Maserati Klubb

Spyder iE ”gen III”


Dette er en identisk bil som i "gen III", men med en 2,8-liters motor. Tatt bilens korte akselavstand i betraktning, valgte Maserati ingeniørene å utstyre den med 2800 kubikks motoren med tre ventiler per sylinder som nå hadde 222 hk med katalysator. De mente tydeligvis en kabriolet ble brukt til å cruise rundt i fremfor å banekjøres. Vi hadde vel gjerne sett den med 279 hesters motoren også, men denne varianten er altså ikke laget. Det måtte vel også være den eneste kombinasjonen igjen som kunne lages mellom motor og karroseri fra Maserati BITURBO hvis vi ser bort fra RACING-motoren som kun er å få i coupe.