Coupe & Spyder
Copyright wikipedia.org, all rights reserved


Coupe, Spider, GranSport & Trofeo Light

-  Sportslig eleganse, som du kan stole på!


I 2002 kom erstatningen til 3200 GT i form av Maserati Coupé og Spyder. Selv om utsendet med unntak for boomerang lyktene var beholdt, var bilen påmange måter ny under skinnet.


Spyder er hele 22cm kortere enn Coupé. I hovedsak kommer dette av at man har fjernet baksetet helt, så Spyder er en ren 2-seter. Hjulbasen har også blitt tilsvarende kortere, noe som gir friskere sving egenskaper. Spyder er allikevel 100kg tyngre på grunn av forsterkingene som er nødvendige for å beholde stivheten i karosseriet i en cabriolet. Spyder er som navnet tilsier en åpen bil med stofftak som kan kjøres opp og ned elektrisk.


Motorvolumet har vokst til 4244cc, men turboene fra 3200 GT er nå fjernet. Denne gangen er motoren et Ferrari derivat bygget i Maranello. Effekten er på spenstige 385Hk, selv uten kunstig åndedrett! Dreimomentet er noe redusert i forhold til de tidligere turbomatede motorene, men fortsatt hele 450Nm. Registerreimen er byttet mot registerkjede og fikk en motor med enda lenger serviceintervall.

Tørsump smøring og oljepumpe med F1 teknologi ble også innført på Coupé og Spyder. Selv om man hadde økt motorvolumet med en liter, klarte man å få ned vekten på motorblokken med 20kg.


«Skyhook» adaptiv demping med en datahjerne som rekalkulerte demperinstillingene 40 ganger i sekundet jobbet sammen med Cambiocorsa gearkassen, ABS systemet, stabilitetssystemet, anti-spinn og sensorene som registerte styrevinkel på forhjulene. Alt for å gi en kjøreopplevelse så sikker som mulig på kanten av hva som er fysisk mulig.


Den manuelle gearkassen hadde fortsatt seks trinn, mens den nye automatkassen eller Cambiocorsa med F1 «paddles» bak rattet egentlig var en elektrohydrualisk styrt manuell gearkasse fra tyske ZF. For bedre vektfordeling valgte man nå en transaksel løsning der gearkassen sitter rett foran bakakselen.


Interiøret var også videreført fra 3200 GT, men forfinet til et nivå som de mest pirkete kjennere kunne lovprise.


I 2004 fikk både Coupé og Spyder et ørlite facelift og i samme omgang ble GranSport lansert. GranSport var et enda mer sportslig alternativ og fikk et eksosanlegg som lagde mer lyd. Effekten økte med 10Hk og gearkassen ble omprogramert for enda raskere gearskift. Maserati Coupé, Spyder og GranSport ble produsert helt frem til 2007 da de ble erstattet av GranTurismo.  (Tekst: Tommy Holen)


Coupe & Spyder teknisk spesifikasjon & fotoalbum


Copyright wikipedia.org, all rights reserved
Copyright wikipedia.org, all rights reserved