Salone dell'Automobile di Torino, 1968, på standen til Carrozzeria Vignale, står prototypen på en fire-seters coupé med en Maserati 4200cc V8 i front. Alfredo Vignale hadde tenkt at det var på tide med et aerodynamisk alternativ til Vignales eget Mexico design fra tidlig på 60 tallet.
Året etter, i mars 1969, Salone d'Automobile de Genève's Maserati-stand, så sto det en produksjonsklar fire-seters farkost, som bar kallenavnet til racingbanen Indianapolis hvor Maserati hadde vunnet 500 mile racene, to år på rad (1939 og 40) Giulio Alfieri, som eide prosjektet, har 13 år senere uttalt at han designet bilen til å være et robust fremkomstmiddel for 4 voksne som kunne tenke seg en rask tur fra Milano til Paris for å se Operaen, og se godt ut når de ankom!
Markedsføringsavdelingen til Maserati valgte disse ordene for å beskrive den nye 4 seter'n: "Viaggiate, comodi sicuri veloci" som oversettes til: Reis trygt praktisk rask!
Indy fikk umiddelbart utmerkede kritikker i pressen, av Maserati fan's og publikum forøvrig og solgte godt sammenliknet med sine søsken.