BITURBO side3

BITURBO

© 2014 - Norsk Maserati Klubb



SPYDER


Den første BITURBO uten tak. Kom i 1984 med 2-liters motor og 180 hk. Alle SPYDER-bilene er laget hos den italienske designer- og karrosserimakeren Zagato.

Den har 14 cm. kortere akselavstand enn 2-dørs bilene fordi cabriolet bilene er kortet inn for ekstra stivhet til erstatning for det faste taket. SPYDER-eiere opplever derfor bilene sine som svært stive. SPYDER er en bil for to voksne og to (små) barn. Baksetet består av to puter og en skinntrukken bøyle som ryggstøtte. I Norge er dette en bil registrert kun for to selv om de senere bilene hadde sikkerhetsseler i bakesetet. Den deler forøvrig canvas-topp med Aston Martin Zagato. Innebygget i kalesjen er et lite sidevindu som fungerer som sidevindu for baksetepassasjerene. Innvendig er Maserati BITURBO SPYDER et utrolig hyggelig bekjentskap. Her finner man det tradisjonelle dashbordet og ser man over seg, finner man alcantara i samme farge som interiøret forøvrig. Også sytråden til bakvinduet er i riktig farge innvendig og blå utvendig! Taket er manuelt og foldes pent ned foran det lange bagagelokket som er mykere avrundet enn hos de andre BITURBO’ene. Over kalesjen legger man så et tykt fôret skinntrekk (alcantara på undersiden!) som festes i to forkrommede knotter på bakskjermene. Tanklokket er horisontalt plassert i flukt med bagasjelokket og en viss forsiktighet med lakken bør tilstrebes når man fyller opp den 80 liter store tanken. Dessuten har den, av forståelige grunner, kupebelysning nede ved gulvet istedenfor i taket. Ellers er det krom som gjelder her, og dette er sikkert den mest klassiske generasjonen av SPYDER’ne. 2-literen er produsert i 276 eks. fra 1984 til1986.






SPYDER (2,5)


Denne er en SPYDER med 2,5 liters motor.


Den har 196 hk. og vil lett bunne speedometeret på 240 km\t både med og uten taket oppe.

 

SPYDER var forøvrig den første BITURBO’en som benyttet det nyere ovale instrumentpanelet. Dette ble brukt på de fleste bilene etter 1986. Denne bilen ble det laget 1049 eksemplarer av mellom 1984 og 1988.


© 2014 - Norsk Maserati Klubb

BITURBO S i


S for sport, og i for innsprøytning. Lavere fjæring og stivere stabilisatorstag gjør denne bilen litt spenstigere på veien enn BITURBO i form av bedre grep i svinger og høyere fart p.g.a. lavere luftmotstand. Felgene er grå som på BITURBO S, men med polert skive i midten. I tillegg var det den første med to intercoolere rett bak grillen noe som fungerer bedre fordi de står vertikalt mot fartsvinden. Den har alle S-opsjonene som BITURBO S minus intercoolerne like under panseret + innsprøytning og utvikler 225 hk. fra motoren på 2 liter. Disse hadde også det nye interiøret med sportsligere seter. Det finnes kun tre forskjellige BITURBO Si fargekombinasjoner.


Rosso Maserati over grå med mørk grå med ”Terra di Sienna” (brunt) skinn og beige alcantara på sidenpolstringene Blu Silver (isblå) over grå med interiør som ovenstående


Nero Maserati over går med Ivory (benfarget) interiør. NB: det finnes også brunt skinn på disse bilene, men benfarget er hovedregelen


Produsert i 992 eks. fra 1986 til 1988 hvorav 450 røde, 450 sorte og 92 isblå.


BITURBO S i ”black”


Denne modellen var to millioner lire dyrere enn de øvrige.













© 2014 - Norsk Maserati Klubb

Maserati 420S


Denne er som modellbetegnelsen tilsier utstyrt med 4 dører og 2 liter. Som en S-utgave har den alle de samme finesser som BITURBO S. Den har to "rett-under-panseret" intercoolere som sørger for nedkjøling av 0,9 bars ladetrykksluft som går igjennom en Weber 42DCNVH forgasser som sitter innunder et trident-merket trykkammer over innsugsmanifolden. Denne har 205 hk. og er produsert i 254 eks. fra 1985 til 1987.



BITURBO i


2-dørs coupé, den første med innsprøytningsmotor. Med et Weber-Marelli system utvikler denne 2-liters motoren 188 hk uten intercoolere. Dette var en vesentlig mer økonomisk løsning enn Weber-forgasseren. Itillegg økte det fleksibiliteten drastisk og dreiemomentskurven ble jevnere. Dette skyldes også kanskje at ladetrykket er 0,7 bar. Forgassermotorenes karakteristiske spark bakfra ved 3000 omdreininger uteble på godt og vondt… I motorrommet finnes et nytt innsug i rødt som vitner om masse racing inspirasjon når panseret åpnes! Denne har itillegg to coiler istedenfor bare en. Det er også to styreenheter, en for innsprøytning, og en for tenningssystemet.  Ladetrykket på forgasserbilene styres av MABC-styrenheten, men er på innsprøytningsmodellene er denne funksjonen erstattet av de to grønne boksene som bildet under viser. Enkelte av disse bilene hadde en heltrukken bakspoiler på bagasjelokket som vist på BITURBO Si modellen under. Dekkene har VR fartsmerking og 205/55-dimensjon. Produsert i 683 eks. fra 1986-1988 hvor 222 tar over.

 

     

© 2014 - Norsk Maserati Klubb