BITURBO side4

BITURBO

© 2014 - Norsk Maserati Klubb




420 S i


Denne bilen har tilsvarende karakteristika som BITURBO S i og to dører ekstra. Den har som det midterste tallet i modellbetegnelsen viser, 2-liters motor og en effekt på 225 hk. med to frontmonterte ladeluftkjølere og ble kun produsert i 524 eksemplarer fra 1986 til 1988.



425 i


Dette er en uhyre sjelden modell som det ikke finnes særlig mye info om, men vi vet at den finnes. Den har en spesiell motor lay-out som bildet viser. 2,5 i med rødt innsug og sorte kamdeksler som på forgasser 2,5-bilene! Så vidt vi vet var denne kun å få i USA


     



© 2014 - Norsk Maserati Klubb

Maserati 420S


Denne er som modellbetegnelsen tilsier utstyrt med 4 dører og 2 liter. Som en S-utgave har den alle de samme finesser som BITURBO S. Den har to "rett-under-panseret" intercoolere som sørger for nedkjøling av 0,9 bars ladetrykksluft som går igjennom en Weber 42DCNVH forgasser som sitter innunder et trident-merket trykkammer over innsugsmanifolden. Denne har 205 hk. og er produsert i 254 eks. fra 1985 til 1987.



BITURBO i


2-dørs coupé, den første med innsprøytningsmotor. Med et Weber-Marelli system utvikler denne 2-liters motoren 188 hk uten intercoolere. Dette var en vesentlig mer økonomisk løsning enn Weber-forgasseren. Itillegg økte det fleksibiliteten drastisk og dreiemomentskurven ble jevnere. Dette skyldes også kanskje at ladetrykket er 0,7 bar. Forgassermotorenes karakteristiske spark bakfra ved 3000 omdreininger uteble på godt og vondt… I motorrommet finnes et nytt innsug i rødt som vitner om masse racing inspirasjon når panseret åpnes! Denne har itillegg to coiler istedenfor bare en. Det er også to styreenheter, en for innsprøytning, og en for tenningssystemet.  Ladetrykket på forgasserbilene styres av MABC-styrenheten, men er på innsprøytningsmodellene er denne funksjonen erstattet av de to grønne boksene som bildet under viser. Enkelte av disse bilene hadde en heltrukken bakspoiler på bagasjelokket som vist på BITURBO Si modellen under. Dekkene har VR fartsmerking og 205/55-dimensjon. Produsert i 683 eks. fra 1986-1988 hvor 222 tar over.

 

     

© 2014 - Norsk Maserati Klubb

Maserati 228 i


Et forsøk på å gi de mest krevende kundene som ikke lenger kunne få tak i Quattroporte en mer luksuriøs bil. Maserati lagde et helt nytt karroseri som er vestentlig større og mer avrundet enn den vanlige BITURBO’en.


Dette betydde også et enda mer forseggjort interiør og andre lykter foran og bak! Denne bilen har ikke én felles karroseridel med en std. BITURBO.

Emblemene står på motsatt side av hverandre iforhold til hva som er vanlig, og det meste er ganske uvanlig for en vanlig BITURBO-eier. Av forskjeller i interiøret kan nevnes; belysning på undersiden av dørene, innsydde folder i dørtrekkene, speedometer til 280 km/t. m.m. Dette var på enkelte biler innfellt i en ramme av treverk for å gjøre ”skinn-og-tre” opplevelsen fullkommen. Dette finer vi senere igjen på de siste Quattroporte IV modellene.













© 2014 - Norsk Maserati Klubb



BITURBO S i  (2,5)


Dette er en bil med “bare” 188 hk. og 2,5 liters motor. Effekten er her oppgitt ved 5000 omdreininger, noe som virker underlig. I hvertfall yter alle Maserati’er maks effekt ved 5500 omdr. eller mer! Det finnes ikke mange gode argumenter for dette, men reduserte toller og avgifter for eksport kan tenkes. Ellers er den lik som en vanlig Si.


Produksjonstallet er ukjent, men i årene 1986-1988 var den å få tak i.


420 i


Denne modellen har innsprøytning, 188 hester uten intercoolere og 4 dører.  modellen var først ute med et nyere speldhus på innsuget med progressiv åpning. Dette gjorde det lettere å finjustere gaspådraget ved konstant hastighet. Det nyere interiøret med ”komfort” seter ble levert på denne bilen. Produsert i 1142 eks. fra 1986-1988.




© 2014 - Norsk Maserati Klubb