BITURBO
Her hadde Maserati gjort seg flid og dermed også introdusert det digitale og helautomatiske klimaanlegget fra Borletti som erstattet det noe enklere trykknappsystemet uten konstattemperaturholder og automatikk. På prototypen var det gamle montert.
Også treverket var av en mye finere sort og overflaten var buet istedenfor flat. Dette kombinert med masse klarlakk garanterte blankt og eksklusivt utseende fra enhver synsvinkel. Setene var også av komfort sorten som senere var å få i 4-dørs bilene. 228 i var først ute med å ha to eksosrør på hver side, og hadde den etter hvert svært så populære 2,8 liters innsprøytningsmotoren. I 228i var motoren tunet til 255 hk. uten katalysator og 225 med. Katalysatormodellen hadde dessuten et lavere kompresjonsforhold (7,4:1 istedenfor 7,7:1). Men det litt rare er at de første 228 modellene trolig hadde en forgasser utgave av 2,8 literen. Om dette er kun på prototypene eller ikke er uvisst. Denne forgasserutgaven ble introdusert som en nyhet så tidlig som i 1984 med to tennplugger per sylinder og 255 hk og hadde dessuten kun to eksosrør og samme side og okseblodfarge som BITURBO S på skinnet, veide 1240 kg og er vesentlig større enn en standard BITURBO.
228i har et karroseri som minner mye om BMW 635 CSI som vel var en av hovedkonkurrentene. De kundene som ble forespeilet denne romslige 2-dørs bilen fikk allikevel ikke det de ønsket, noe som resulterte i at Quattroporte’n ble satt inn i produksjon igjen, men da som en super eksklusiv ”ROYALE”-utgave med nedfellbare bord i bakdørene og TV og barskap som tilleggsutstyr. En høyst opulent bil med en prislapp som stilte BMW 750 iL langt bak i rekken.
100.000 dollar i USA i 1989!
Men 228 var også dyr, og dette gjorde sitt til at 228’n bare ble produsert i 469 eksemplarer i sin 7 år lange karriere fra 1986 til 1992. For øvrig var den også tiltenkt det amerikanske markedet.
Utstyrt med bakdekk i dimensjon. 225/55 VR-15 hadde den nok av grep til blandt annet å klare 0-100 km/t. på 6,2 sekunder! Fordekkene er de noe mindre 205/50 VR-15.
I likhet med BITURBO S og KARIF hadde den en ”nose-down” front med en utseendemessig tykkere grill. Det kan muligens sies at 228 representerer en stil som markedet aldri har sett, verken før eller siden, eller som ingen helt skjønte. Den var for øvrig den første til å benytte de flate felgene som senere kom på alle de andre modellene. Disse var med fire bolthull på prototypen istedenfor fem som er på så å si 99 % av alle andre tilsvarende felger. En liten tilleggs detalj: Vindusviskerne ligger skjult bak panseret som er buet opp mot frontruten.
Nye typen seter, men tidlig type treverk. Dette var normalt i 1987 og 1988.
Dette er en ”generasjon 2” SPYDER med innsprøytningsmotor og en redesignet front med litt rundere kanter på forskjermene, panseret, grillen og lykteinnfatningene. Den hadde serie 1 varmeapparat, men samtidig den nye runde girkulen som erstattet den lille knasten med kjegleform. Begge av treværk, -selvsagt! Et avvik fra regelen er at det finnes SPYDER i biler med den første serien forskjermer med skarp kant. Hvorfor? Ordet ”handmade” skulle vel gi mening…
Denne modellen har 2-liters motor med 225 hk. Produksjonsårene 1987 og 1988 for denne utgaven. 297 eks.
En SPYDER tilsvarende SPYDER i, men tiltenkt eksport og derfor levert med 2800-motoren på 250 hk uten katalysator. Kjappest av alle SPYDER’e! Produsert fra 1988 til 1989 i 122 eksmplarer.
Dette er en 4 dørs bil som ikke har 3-liters motor, men 2,8. 428 er vel det den burde hete utifra Maserati’s logiske modellsystem(!). Og siden dette ikke er en 228 med 4 dører, men en 4-dørs BITURBO med 228-motoren, måtte denne bilen hete noe nytt. Det var ikke bare noe nytt ved navnet, for hele bilen hadde et høyere kvalitetsnivå enn sine eldre 4-dørs stallkamerater. Den ble testet grundig av motorjournalister fra hele verden gjennom alt fra is og kulde til ørkenlandskap. Denne bilen har 250 hester (225 med kat.) og et nytt interiør som er av komforttypen på de aller fleste bilene.
Her kunne det velges mellom seter for enten sporty eller komfortabel kjørestil iflg. brosjyren. Sportsseter er svært sjeldent i denne modellen, men det eksisterer noen få eks. Enkelte biler ble også utstyrt med et klassisk NARDI-ratt som originalutrustning. Dette gjalt også for 228. Ingen 430’er har merket BITURBO på bagasjelokket. Etter august 1988 ble det slutt på BITURBO skiltet på bakluken for alle bilene. Heretter var det diskresjon som gjalt! El. speil som var vesentlig mer aerodynamiske var også originalt på denne bilen og nyere biler. Vekt 1340 kg. Toppfart på over 240 km/t. fikk eiere av for eksempel Jaguar XJ12 til å se seg om to ganger i speilet på Autostradaen. Se opp for Il Potente Maserati 430! Denne versjonen av BITURBO’ene introduserte Maserati’s egen og patenterte oppfinnelse med en såkalt ”Ranger” differensial. Denne medførte et vesentlig forbedret grep for bakhjulene og var også lettere å bruke dersom føreren ville kontollere bilen i svingene med gasspedalen. Sperrevirkningen er variabel og sperrer opptil 100 %. Denne bilen var først ute med å bruke det nye og forbedrede hjulopphenget som kjennetegnes av felger med fem bolter. Produsert i 995 eks. fra 1987-1989.
Karif ble lansert høsten 1988 og var da Maseratis raskeste BITURBO. Karif er en bil bygget på SPYDER-chassiet fra Zagato med et glassfibertak. Grunnen til at den ble laget, var å få en ekstrem BITURBO. Noe Maseratifabrikken lyktes med idet den var satt opp med 285 hk. Med en akselereasjon på bare 4,8 sek. fra 0 til 100 km/t. var den nesten helt uslåelig og en toppfart på 255 km/t. gjorde den til en virkelig rask bil. Denne lille bilen har nok av sjarm og kan brukes av to voksne og to mini-barn. Baksetet er hentet fra den tidligere Maserati-modellen Merak. Alle disse hadde mørkegrå sider og støtfangere foran og bak og var den første med ekte BITURBO hekk og 4 eksosrør. Denne hadde for øvrig et bredt gitter mellom rørene under støtfangeren bak. Den var den første til å introdusere Maseratis ”Meccannica Attiva”, et speielt understell foran med ekstra stag for mer balansert styring på humpete vei. Dekkene er i dimensjon 255/50-15 bak og 205/55-15 foran. De flate felgene er her i en sjelden 9” bredde bak. Denne bilen hadde også den rundere snuten og ble helt til slutt levert med dyp frontspoiler og hekkskjørt. Effekten ble senere redusert til 225 hk. med katalysator. Produsert i 221 eks. fra 1988 til 1992 alle med fire enderør...
Tilgjengelig fra 1990. Dette er bilen for den som ønsket seg et mer moderne og sportslig utseende. Dette er en 222 E med litt stivere understell, dyp frontfanger og hekkskjørt, sortlakkert grill og lykteinnfatninger. Det mest bemerkelsesverdige her er vel at til og med sideskjørtene som den deler med 2.24v. er mørkegrå uavhengig av bilens farge! Teknisk som 222 E. Den har ”2.24v-optikk” hvis man ser bort fra spoileren på bagasjelokket som er fra 222 E dvs. heltrukken rundt bagagelokket. Disse spoilerene ble for øvrig brukt på 2-dørs Si –biler. Produsert i 1990 og 1991. totalt antall 222 er ukjent, men 722 eks. til sammen for 222 E og 222 SE.
Dette er 4-dørs bilenes svar på 222. 2,0 liter og 225 hk. Første 2-liter 4-dørs med Ranger differensial. Produsert i 978 eks. fra 1988 til 1992. Ingen regler hos Maserati uten unntak! Her ser vi en underlig kombinasjon, brunt skinn som på de tidligste modellene, den nye typen treverk, de nye komfortsetene trukket i Missoni velour som kun ble levert på de tidlige forgasserbilene. Det er ingen tvil om at disse bilene ble levert etter kundens ønske.