BITURBO
Den første Maserati med 24-ventilers motoren. Denne motoren er kjent for bedre holdbarhet og mer driftsikkerhet enn 3-ventilsmotorene. Dette var en hi-performance modell primert beregnet for det italienske markedet, men kom snart ut i andre land også grunnet stor etterspørsel. Første generasjon 2.24v. hadde den myke fine fronten med fire rektangulære lykter. Den hadde sideskjørt med runde hjørner og var den første med dypt hekkskjørt med fire innfelte eksosrør og den nyere typen frontspoiler med store kurve/tåkelys innfelt på hver side av den nederste grillen. Denne er mørk grå nederst lik som BITURBO S. Dessuten var denne bilen den første med den nye spoileren på bagageluken hvis konstruksjon er integrert i karroseriets kile-profil og linjer. Denne typen 2.24v. har 2-liters motor med 245 hk. v/6250 omdr. med maks dreiemoment på oppgitt ved 5000 omdr. Dette sikret en potent og meget turtallsvillig motorkarakteristikk. Den hadde hele fire kamaksler som er drevet av en lang tannrem. Men i virkeligheten er det bare den ene kamakselen som har remhjul og drives av registerremmen. Dette er akselen for styring av eksosventilene. For å få en mer kompakt motor ble det besluttet å ha kun ett remhjul. For å få den andre kammen til også å gå rundt, har denne motoren et lite kjede på hvert av topplokkene mellom innsugskammen og eksoskammen. Disse sitter på baksiden av topplokkene nærmest torpedoveggen (veggen mellom motorrom og kupe). Disse kjedene må byttes hver 80.000 km. For å få til dette må begge topplokkene tas av p.g.a. den trange plassen, noe som i seg selv er litt av en jobb! Det enkleste er derfor å ta ut hele motoren og unnlate å ta av topplokkene. Det er svært viktig å overholde skiftintervallene på tannrem og de nevnte kjeder. Dersom et av disse ryker, er det stor sannsynlighet for at motoren er helt ødelagt. Denne første varianten hadde de flate 15-toms felgene som var standard på alle BITURBO’er i 1988. 2.24v. er litt tyngre enn sine tidligere søsken grunnet utstrakt bruk av støyisolasjonsmatter. Disse var av tysk avstammelse, og skulle bedre kvalitetsfølelsen til kundene. Disse bilene var også en god del dyrere enn de andre, og da var det kanskje på sin plass å bedre langturskomforten også med lavere støynivå. Allikevel var den en riktig hissig italiener med sin høypotente 2-liters motor. Den var også mulig å få med det svært avanserte KONI støtdempersystemet med fire individuelle demper-settings. Inskripsjonene bak passer godt med Maserati’s tall- og bokstavsystem ved første øyekast. 2 dører, 2 liter og 4 kamaksler slik regelen er for modellen 222 som bare har to kamaksler. Men 2.24v. har et punktum mellom totallene og en v ekstra. Og siden modellen 4.18v. har 4 dører og 18 ventiler, og da opplagt uttales ”fire-atten-v”, er det klart vi sier ”to-tjuefire-v” istedenfor to-to-fire-v. Dette må allikevel ikke forveksles med 222 4v. Som uttales ”to-to-to-fire-v” eller ”trippel-to-fire-v” av enkelte. For å gjøre systemet ytteliggere interessant følger denne regelen videre fra til 222 E (altså 2,8l.), men med 24 ventiler dvs. med andre ord en 2.24v med litt større slagvolum! Ser man dette ressonementet, har man gode forutsetninger for å huske alle de forskjellige modellbetegnelsene. 2.24v. er produsert i 1147 eks. fra 1988 til 1992.
i.
Dette er en SPYDER i med den nye generasjon styling foran og bak. Dypt hekkskjørt med doble eksosrør kun på den ene siden og frontspoiler. Den hadde digitalt klimaanlegg og trepanel også på midtkonsollen. 225 hk. og 2-liters motor. Produsert i 309 eksemplarer fra 1989 til 1992. 1992 var siste året med fronten med fire like lykter.
Denne bilen har tilsvarende karakteristika som BITURBO S i og to dører ekstra. Den har som det midterste tallet i modellbetegnelsen viser, 2-liters motor og en effekt på 225 hk. med to frontmonterte ladeluftkjølere og ble kun produsert i 524 eksemplarer fra 1986 til 1988.
Dette er en uhyre sjelden modell som det ikke finnes særlig mye info om, men vi vet at den finnes. Den har en spesiell motor lay-out som bildet viser. 2,5 i med rødt innsug og sorte kamdeksler som på forgasser 2,5-bilene! Så vidt vi vet var denne kun å få i USA
Dette er en 4-dørs 2.24v. med tilsvarende spesifikasjoner og utrustning. Som sin bror med to dører hadde den sort grill og lykteinnfatninger av den avrundete varianten, baklengs NACA-ducts og 4 eksosrør. Interiøret var som regel av komforttypen med skinn og alcantara. Også dette var å få i velour for dem som foretrakk dette fremfor Maserati’s skinn-og-tre filosofi. Men på tross av kundenes ønsker om å sitte i velourseter, ble de nødt til skue over et dashbord i skinn og alcantara.
Et sted må grensen gå! 4.24V hadde i motsetning til 2.24v. de nye 7-ekers 16-toms OZ Racing magnesiumfelgene og var dermed hakket mer teknisk raffinert enn 2-dørs varianten, noe familiefedre kunne referere til når de forklarte vennekretsen at det handlet om en 4-dørs Maserati BITURBO. Produsert i 384 eks. mellom 1990 og 1992 med 245 hester fra 2-litersmotoren med 24 ventiler.
Shamal hadde 16-toms felger, også disse designet av Gandini, med 7 flate eiker og produsenten var OZ Racing. Dette var felger laget i magnesium. SHAMAL var utstyrt originalt med felger og dekk i dimensjon 8x16 bedde foran og 9x16 bak med tilhørende 225/45 ZR 16 dekk foran og 245/45 ZR 16 bak. Tall det stod respekt av i 1989. I Tyskland i året 1992 kostet denne bilen 159.500 Deutsche Mark, mens 222 4v. som ble regnet som ”top of the line” kostet 105.000 DM –like mye som Porsche Carrera 2 av samme årgang. Så noen rimelig bil var det ikke! Så vidt vi vet finnes det ingen slike biler i Norge. Den hadde en 6-trinns Getrag girkasse som muliggjorde en toppfart på hele 270 km/t. Skulle du ha det absolutt villeste, var dette bilen for deg og Maserati lagde den gjerne, men kun på bestilling! Utstyrt med sotede lykter bak og de obligatoriske 4 eksosrørene, var dette en bil som eide få hemninger for verken øye eller øre. Dette monsteret hadde også et helt spesielt interiør med sidepolstringer av store dimensjoner. Her er treverket byttet ut med carbonpaneler som i modellen RACING. Rattet er også helt spesielt i SHAMAL. bilen hadde også det svært funksjonelle KONI Active Suspension-systemet med 4 forskjellige stivhetsnivåer på demperne. 0-100 km/t. gikk unna på 5,2 sekunder. Maks dreiemoment på 480 NM kom allerede ved 2000 omdr. Så dens motorkarakteristikk kan mer betegnes som råsterk enn turtallsvillig. Den har kvadratisk boring og slaglengde på 80 mm. Rask var den utvilsomt! Vekt: 1417 kg. Produsert i 369 eksemplarer fra 1989 helt frem til 1996! Det skulle bli ca. 46 biler totalt per år i gjennomsnitt.
Dette er en SPYDER i ”90” med 2800 kubikks motor for eksportmarkedet, derav bokstaven E! E-utgavene hadde 225/50-VR15 dekk bak og 205/50-VR 15 foran, mens 2-litersmodellen hadde 205 bredde både foran og bak… Ser du en navnløs SPYDER av denne typen, kan du finne motorstørrelsen ved å sjekke dekkdimensjonen, men husk at det er kun de bakre dekkene som gjelder! Alle disse SPYDER’ne har 250 hester, men første generasjon i E er en nyanse raskere p.g.a. sin noe lavere vekt. Produsert i 603 eks. fra 1989 til 1992.
V8 motor på 3,2 liter, biturbo, to intercoolere, 4 kamaksler, 8 coiler 32 ventiler sikrer denne bilen en god sjanse til alltid å ligge foran! Selve navnet SHAMAL ble brukt siden dette skulle være en bil helt utenom det vanlige, og Maserati’s lange tradisjoner med å kalle bilene sine opp etter forskjellige vindtyper ble derfor brukt. Denne bilen har et Gandini-stylet karroseri som ser rimelig brutalt ut -og dèt med rette! Den har en integrert veltebøyle som er sort uansett hvilken farge bilen har ellers. Og nettopp her er det bilens identitet vises med et diskré SHAMAL skilt. Det er det eneste stedet hvor SHAMAL-navnet kommer til syne. På hekken er det kun en stor blankpolert trident som gir bakenforliggende bilister beskjed om at det her dreier seg om den barskeste og verste av alle Maserati BITURBO-modellene. Den har brede skjermer foran og bak og var først ute med den siste av frontene til de ekte ”DeTomaso-era”-bilene. Her ser du for en sjelden gang fronten på denne fryktinngytende bilen!
Den har som eneste modell i BITURBO serien riflete utluftningsåpninger i panseret (senere også på Ghibli II) og en frontspoiler med 2 rektangulære grøftelys langt fra hverandre på hver side. 10 lys + blinklys! Dette var også den første med ellipsoidlykter. Den har 326 hester, og motoren var forløperen til Quattroporte IV Ottocillindri og Quattroporte V8 Evoluzione som har 335 hk. og i en liten serie 363 hk.