Maserati - 100 år med historie side 3

1914-2014 100 år med historie

Maserati lanserte i 54, modellen 250F, for å konkurrere i Formel 1.

 

Med en rekkesekser på 2500cc som ga 270hk ved 8000RPM og kunne komme opp i 290km/t så var dette en farkost som blandt annet Argentineren Juan Manuel Fangio klarte å vinne flere løp i 54 før han gikk til Mercedes halvveis i sesongen.

 

I 1957 etter å ha valgt å komme tilbake til Maserati, så tok Fangio, i den samme 3 år gamle 250F modellen, hat-trick ved å vinne 3 løp på rappen. I Argentina, i Monaco og i Frankrike, før han brøt med motorproblemer i England.

 

I det neste løpet, Tysklands Grand Prix på Nürnburgring så trengte Fangio å styrke ledelsen sin med seks poeng for å kunne klare å ta hjem verdensmesterskaps tittelen med 2 ukjørte løp.

 

Fangio klarte ikke å holde pole position fra start og fant seg raskt som nummer 3 bak Ferrariene til Hawkthorn og Collins, men klarte i løp av slutten av tredje runde og ta tilbake ledelsen.

 

Fangio hadde startet med halvfulle tanker siden han regnet med å trenge nye dekk halvveis i løpet. Fangio pitt'et i runde 13 med 30 sekunders ledelse men brukte for lang tid i pit'n og kom ut igjen som nummer 3, 50 sekunder bak Collins og Hawkthorn.

 

Fangio fant sin egen rytme, raskere og raskere runder frem til rekord runden #20 hvor han klarte å kjøre 11 sekunder raskere enn de beste Ferrariene i ledelsen.

 

På den siste runden klarte Fangio å komme seg forbi både Collins og Hawkthorn og passerte målstreken med over 3 sekunder!

 

Juan Manuel Fangio klarte å ta sin femte Formel 1 mesterskapstittel. Dette racet er ofte referert til som den ultimate førerprestasjon i Formel 1 historien.

 

Dette ble Fangios siste førermesterskapsgull av de 5 han klarte å erobre, forøvrig en rekord først slått i 2003 av Michael Schumacher!

 

Copyright www.junglekey.fr, all rights reserved
Copyright, Maserati S.p.A., Modena, Italy. All rights reserved

Mille Miglia Guidizzolo tragedien i 1957 hvor Alfonso de Portago, en Spansk løpsfører, sammen med sin Engelske annenfører, Edmund Nelson, døde da de krasjet 68 km fra Brescia - som er start og målpunktet for Mille Miglia løpet (1000 mil - 1609 km)

 

Portago og Nelson lå på tredjeplass, ulykken tok desverre også liv av ti tilskuere hvorav fem var barn. Ferarrien de kjørte fikk en punktering mens de holdt 250 km/t... Maserati trakk seg da fullstendig ut av racing i mange år og refokuserte heller på å produsere luksuriøse sportsbiler.

 

Under er den “Hvite Dame”, som den første prototypen av 3500GT ble kalt, hun var Maserati’s medisin for de med fyldige lommebøker i de glade 50 og 60 årene

Copyright, Maserati S.p.A., Modena, Italy. All rights reserved
Copyright, www.modelfoxbrianza.it all rights reserved
Copyright, Maserati S.p.A., Modena, Italy. All rights reserved